عدم توازن عرضه و تقاضا، دلالان را به سمت بالا بردن قیمت‌ها سوق می‌دهد

بررسی علل افزایش قیمت خودرو در بازار بی‌مشتری

عدم توازن عرضه و تقاضا، دلالان را به سمت بالا بردن قیمت‌ها سوق می‌دهد

نقدینه - به اعتقاد یک کارشناس صنعت خودرو، مراسم قرعه‌کشی برای فروش خودروها نشان داد که میزان عرضه خودروسازان کشور پاسخگوی تقاضاها نخواهد بود؛ لذا فروشندگان خودرو در بازار آزاد را ترغیب به بالا بردن قیمت‌ها کرده است.

به گزارش پایگاه خبری نقدینه ، بهرام شهریاری  در رابطه با افزایش قیمت خودرو در بازار علیرغم کاهش شدید تقاضا و رکود در این بازار، اظهار کرد: افزایش قیمت ارز سبب شده که تمامی کالاها با افزایش قیمت مواجه شوند؛ قیمت خودرو نیز از این موضوع مستثنی نبوده و دچار افزایش قیمت کاذب شده است.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: علاوه براین دیگر عامل افزایش قیمت خودرو، بحث قرعه‌کشی‌هایی بود که خودروسازان انجام داده که گویای عطش بازار برای خرید  و ناتوانی در پاسخگویی به تمامی نیازها(تقاضای بیش از عرضه) بود. با وجود عدم توازن عرضه و تقاضا، طبیعی بود که دارندگان خودروها بخواهند قیمت‌ها را بالاتر ببرند. این وضعیت نتیجه و پیامد برخی سیاست‌گذاری‌های غلط است.

وی در پاسخ به اینکه اما این افزایش قیمت‌ها در شرایطی رخ داده که بازار در رکود کامل به سر برده و سطح معاملات به صفر رسیده است، گفت: چند عامل همچون تاثیرات روانی، انتظار گرانی و یک واقعیت تاثیرگذار خواهند بود. علیرغم وجود مشتری در بازار خودرو همچون بازار مسکن که در حال حاضر در رکود معاملاتی است اما افزایش قیمت‌ها را شاهد بوده‌ایم که تاثیرات روانی خود را گذاشته است.

این کارشناس صنعت خودرو همچنین در پاسخ به اینکه خودروسازان در سه ماهه ابتدایی سال جاری نزدیک به ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تحویل داده‌اند؛ آیا تقاضای واقعی بیش از این تعداد است؟ اظهار کرد: مراسم قرعه‌کشی نشان داد که تقاضا بسیار بیشتر از این‌هاست. حتی اگر تلقی این باشد که تقاضا برای شرکت در طرح‌های فروش خودروسازان بیشتر جنبه امتحان کردن شانس افراد بوده است هم می‌توان گفت که با وجود شرایطی همچون عدم پلاک فعال و... نمی‌تواند چندان جنبه آزمودن شانس باشد.

شهریاری تاکید کرد: عدم توازن عرضه و تقاضا کاملا بر صنعت و بازار خودرو داخلی ما حاکم است و نشان می‌دهد که با سیاست‌های غلط بجز آنکه بر رانت‌هایی همچون فروش حواله‌ها توسط مشتریان برنده علیرغم ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها برای فروش امتیازها، دامن می‌زنند در حقیقت تجربه غلط  گذشته را مدام تکرار می‌کنند و شرایط فعلی بازار تبعات تصمیم‌گیری‌های اشتباه است.

https://naghdineh.ir/page/56079/
لینک مطلب :
چاپ print version