تغییر قوانین بازار پایه هر چند لازم، اما دیر انجام شد

تغییر قوانین بازار پایه هر چند لازم، اما دیر انجام شد

نقدینه- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با وجود اینکه این اقدام فرابورس دیر انجام شد و کم و کاستی‌هایی را با خود به همراه دارد اما باید طور حتم به حالت اجرایی در آید.

به گزارش پایگاه خبری نقدینه، مجتبی معتمدنیا امروز (یکشنبه) گفت: اتفاقاتی که در چند وقت اخیر در بازار سرمایه شاهد آن بودیم ناشی از ساختار غیرنظام‌مند و غیرمنسجم در بازار پایه بود.

وی ادامه داد: نبود انسجام در ساختار بازار پایه به دلیل عدم پذیرش شرکت‌ها توسط ناشر است که باعث شد سازمان بورس قادر به هیچگونه نظارتی بر عملکرد این شرکت‌ها نباشد.

معتمدنیا با بیان اینکه اکثر شرکت‌های حاضر در بازار پایه از سرمایه کمی برخوردارند، گفت: با توجه به وجود سرمایه کم در بازار پایه می‌توان با حجم قابل توجهی از سرمایه یک جریان معاملاتی را بر روی برخی از سهم‌ها ایجاد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: طبق قانون موجود در بازار پایه، دامنه نوسان برخی از شرکت‌ها در بازار پایه باز و برخی دیگر با دامنه نوسان ۱۰درصدی همراه بودند که به طور طبیعی امکان رشد آنها نسبت به باقی بازار بیشتر بود و همین امر زمینه ایجاد نا به سامانی در بازار را فراهم کرد.

وی با بیان اینکه زمانی که جریان نقدی از طریق دیگر بازارها و مردم عادی به سمت بازار سرمایه ورود می‌کند، گفت: با توجه به چنین اقدامی هیجان در این بازار به اوج می‌رسد و توجه افرادی که در بازار سهادار نبودند به سمت سرمایه‌گذاری در سهام مورد نظر جلب می‌شود این درحالیست که نسبت به میزان دارایی شرکت اطلاعات کافی وجود ندارد.

معتمدنیا اظهار داشت: ممکن است در کوتاه مدت سهم‌ها با رشد چشمگیری همراه شوند اما بعد از مدتی سهامداران متضرر و این ضرر دامن کل بازار را خواهد گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه اقدام فرابورس مبنی بر تغییر قوانین بازار پایه دیر بود، گفت: تا قبل از اصلاح قوانین بازار پایه قیمت اکثر سهم‌ها رشد چشمگیر را تجربه کردند و کاملا مشخص است که قیمت آنها حباب است که این امر منجر به بهم ریختگی توازن بین قیمت‌های موجود در بازار بورس و بازار پایه فرابورس شد.

وی اظهار داشت: با توجه به سیاست‌ و برنامه‌هایی که از سوی دولت برای بازار سرمایه در نظر گرفته شده است، به طور قطع نقدینگی به سمت بورس ورود پیدا خواهد کرد.

معتمدنیا با بیان اینکه سازمان بورس باید شرایط پذیرش برخی از شرکت‌ها در بورس و فرابورس را تسهیل کند، در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: سازمان بورس باید با مدیرانی که به دنبال سنگ‌اندازی هستند تا عملکرد آنها تحت کنترل سازمان بورس قرار نگیرد برخورد قاطع داشته باشد.


https://naghdineh.ir/page/46860/
لینک مطلب :
چاپ print version