تاریخ انقضای قیمت‌های قدیمی تمام شد!

تاریخ انقضای قیمت‌های قدیمی تمام شد!

نقدینه- بازار در حالی با افزایش قیمت محصولات دست و پنجه نرم می‌کند که دولت برای بسیاری از اقلام ارز ۴۲۰۰ و نیمایی در نظر گرفته اما محصول در بازار به نرخ آزاد تعیین می‌شود و از سوی دیگر برخی جنس‌های قدیمی که حتی تاریخ انقضای آن‌ها رو به اتمام است، به نرخ جدید عرضه می‌شوند.

 

به گزارش پایگاه خبری نقدینه، عموم خوانندگان در روز جاری اخبار اقتصادی در زمینه گران‌فروشی کالا، اختصاص ارز ۴۲۰۰ به ۱۰ هزار شرکت از جمله ایرلاین‌های خارجی، آخرین وضعیت داد و ستد در بازار مسکن، افزایش قیمت نان، اعلام زمان مصیبت بزرگ دولت، کلاهبرداری به نام سازمان هدفمندی، رفت و آمدهای صادراتی، انتقاد به سازمان حمایت، آخرین وضعیت سدهای تهران، بررسی بازار تلفن همراه و نرخ دلار را مورد بررسی و پیگیری قرار داده‌اند.

از اوایل سال گذشته و در پی رشد قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی، قیمت برخی از محصولات به خصوص اقلام مصرفی و خوراکی روند صعودی به خود گرفت که این افزایش قیمت‌ها مقطعی نبود و با گذر زمان هم نرخ محصولات تغییر می‌کرد و می‌کند، اما در این میان نکته قابل توجه آن است که برخی از عرضه کنندگان، محصولات قدیمی خود را به قیمت جدید عرضه می‌کنند که در این رابطه کاوه زرگران- دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران - اعلام کرده که فروختن محصول تولید شده در سال گذشته به قیمت امسال، تخلف است و ناظران باید با گران‌فروشی و تخلفاتی از این دست برخورد جدی کنند تا یک یا چند صنعت زیر سوال نرود.

البته زرگران بیان کرده که کارخانه‌ها مقصر تفاوت قیمت نیستند، اما به نظر می‌رسد در کنار سازمان‌های نظارتی که در حال حاضر در خواب غفلت به سر می‌برند کارخانجات خود باید در بازار نظارتی بر عرضه کنندگان عمده و خرد داشته باشند.

ارز ۴۲۰۰ تومانی همچنان در حاشیه

اما با نوسانات بازار ارز و تأثیر آن بر ارزش پول ملی از سال گذشته، دولت تصمیمات ارزی قابل توجهی اتخاذ کرد که یکی از آن‌ها، ارائه ارز ۴,۲۰۰ تومان به متقاضیان بود که هر چند وقت یکبار لیستی از دریافت کنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی منتشر می‌شود که این لیست همواره دارای ابهاماتی بوده است که از آن جمله می‌توان به هزینه ارز خودرو توسط یک واردکننده و مونتاژ کار خودرو در واردات قهوه ساز اشاره کرد.

حال در روز جاری این لیست به روز شده و نام ۱۰ هزار شرکت دریافت کننده ارز ۴۲۰۰ تومانی اعلام شده است که در این میان نام برخی از ایرلاین‌های خارجی دیده می‌شود که در این زمینه دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، علت تخصیص ارز ۴,۲۰۰ تومان از سوی بانک مرکزی به شرکت‌های هواپیمایی خارجی از جمله امارات متحده عربی، قطر، اتریش، فرانسه، ترکیه، روسیه و آلمان، اظهار کرد: این روال از زمان حضور شرکت‌های هواپیمایی خارجی که به ایران پرواز دارند و در داخل کشور بلیت‌فروشی می‌کنند، وجود داشته و موضوع غیرقانونی نیست، چرا که این شرکت‌ها باید درآمد حاصل از فروش بلیت خود را با نرخ رسمی که بانک مرکزی اعلام می‌کند محاسبه کرده تا آن را به خارج از کشور منتقل کنند.

 مستأجران تهران کم شدند!

بازار مسکن در سال‌های اخیر تا حدودی از جنبه مصرفی خارج شده و به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است، در سال‌های گذشته مردم تنها برای رفع نیاز خود به خرید خانه می‌پرداختند اما در سال‌های اخیر در کنار این موضوع برای حفظ ارزش پول خود به خرید مسکن می‌پردازند که این موضوع تا حدودی بر میزان عرضه و تقاضای مسکن تأثیرگذار بوده است.

حال با این شرایط بررسی‌ها حکایت از آن دارد که در شهر تهران از یکم تا ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ بالغ بر ۹۷۲۹ قرارداد خرید و فروش امضا شده که نسبت به زمان مشابه سال قبل ۳۷ درصد کاهش یافته است. هم‌چنین ۸۹۶۵ اجاره‌نامه به امضا رسیده که از کاهش ۲۲ درصدی قراردادها در بازار اجاره حکایت دارد. مصطفی‌قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره علت کسادی بازار مسکن شهر تهران می‌گوید: قیمت‌های پیشنهادی پرت از سوی برخی مالکان در سایت‌های اینترنتی به نابسامانی بازار مسکن منجر شده است که خوشبختانه دادستانی به‌موقع در این زمینه ورود کرد. امیدواریم با ساز و کار جدید که ما روزانه قیمت‌ها را از وزارت راه و شهرسازی دریافت و در اختیار سایت‌های اینترنتی قرار می‌دهیم، شاهد ثبات بازار مسکن باشیم.

کاهش تعداد معاملات خرید و فروش تا حدودی منطقی به نظر می‌رسد اما کاهش تعداد اجاره نامه تا حدودی جای سوال دارد که احتمال داده می‌شود مهاجرت از شهر تهران به شهرهای اطراف رشد داشته است.

کوچکی به نام نان سنتی، گرانی به کام نان صنعتی

در چند وقت اخیر، وزن چانه نان و سایز نان آب رفت و این مسئله باعث شد که برخی‌ها پیش بینی رشد قیمت نان را داشته باشند اما برخی از اخبار درگوشی حکایت از آن داشت که قیمت آرد برای نانوایی‌های آزاد و نان صنعتی افزایش یابد که اخبار منتشر شده در روز جاری حکایت از حذف یارانه آرد نان‌های صنعتی حذف شد ه که این موضوع افزایش قیمت ۱۵ درصدی نان صنعتی را به همراه داشته است.

مراقب کلاهبرداران یارانه باشید

وزیر اقتصاد دولت یازدهم در زمان فعالیت خود از زمان واریز یارانه نقدی با عنوان مصیبت بزرگ دولت یاد کرد که با توجه به تجربه گذشته یارانه نقدی یا همان مصیبت بزرگ دولت ساعت ۲۴ پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه واریز می‌شود. ماجراهای یارانه نقدی در هفته جاری به اینجا ختم نمی‌شود، روز گذشته برخی افراد پیامکی به نام سازمان هدفمندی یارانه‌ها دریافت کردند که ارسال کنندگان این پیامک به دنبال کلاهبرداری بوده‌اند و در روز جاری سازمان هدفمندی یارانه‌ها به این موضوع واکنش نشان داده است.

گرانی مرغ در پی تصمیمات یک روزه

همان طور که در بسته روز گذشته اخبار اقتصادی ایسنا به آن اشاره شد، دولت و وزارت خانه‌های مرتبط با بازار، هر زمان که با کمبود کالا و گرانی محصول روبرو می‌شوند، بستن درهای صادراتی را در دستور کار قرار داده‌اند که بسیاری از کارشناسان معتقدند به جای این رویه باید با اعمال تعرفه گذاری مناسب بازارهای صادراتی و بازار داخلی را مدیریت و ساماندهی کرد. حال آخرین تصمیم به صادرات جوجه یک روزه رسیده است که مشاور مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی معتقد است اگر مانند سال‌های گذشته بدون برنامه‌ریزی صادرات جوجه یک‌روزه داشته باشیم، مجدداً شاهد کمبود و افزایش قیمت این محصول و نهایتاً گرانی گوشت مرغ هستیم.

 فراموشکاری سازمان حمایت

از سال گذشته با نوسان در ارزش پول ملی بازارهای مختلف درگیر مشکلاتی شد که دلالی و گرانی به بازار آمد؛ از آن زمان نیز حضور سازمان حمایت به شدت کمرنگ شد و کار را به جایی رساند که بسیاری فکر کردند این سازمان در سکوت خبری منحل شده است، حال با این تفاسیر امرالله امینی - کارشناس اقتصادی - معتقد است وجود سازمان حمایتی که به وظایف خود عمل نکرده و با عدم نظارت واقعی، دست گران‌فروشان را برای گران‌فروشی باز گذاشته و مردم را متحمل ضرر کرده است؛ سودی نداشته و عملاً نبودش بهتر از بودنش است.

دلیل گرانی تلفن همراه چیست؟

بازار تلفن همراه از آن بازارهایی است که مستقیماً با بازار ارز در ارتباط است و در یک سال اخیر روند صعودی قابل توجهی به خود گرفته است و در کنار تأثیر نرخ ارز بر این بازار تصمیماتی همچون رجیستری، یک بام و دو هوای واردات و دلالی برخی افراد و شرکت‌ها بر بازار پرمخاطب تلفن همراه تأثیرگذار بود ه است.

نرخ ارز چند؟

امروز (۲۳ اردیبهشت) بانک‌ها هر دلار آمریکا را به قیمت ۱۴ هزار و ۴۲۱ تومان می‌خرند که نسبت به روز گذشته ۳۰ تومان کاهش دارد و قیمت خرید یورو نیز در شعب ارزی بانک‌ها ۱۶ هزار و ۱۹۶ تومان است.

امروز بانک‌ها هر پوند انگلیس را نیز ۱۸ هزار و ۷۶۵ تومان خریداری می‌کنند. از سوی دیگر، قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۷ هزار و ۱۰ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۷ هزار و ۳۵۰ تومان می‌رسد.

به گزارش ایسنا، این در حالی است که نرخ خرید یورو در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی ۱۶ هزار و ۷۵۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۶ هزار و ۸۵۰ تومان است که نسبت به روز گذشته ۵۰ تومان ارزان شده است. این صرافی‌ها، همچنین امروز هر دلار آمریکا را ۱۴ هزار و ۷۵۰ تومان خریده و ۱۴ هزار و ۸۵۰ تومان می‌فروشند که قیمت دلار نیز ثابت بوده است.

https://naghdineh.ir/page/43358/
لینک مطلب :
چاپ print version