بیمه مرکزی:میزان خسارت سیل به خانه ها 330 میلیارد تومان است

بیمه مرکزی:میزان خسارت سیل به خانه ها 330 میلیارد تومان است

نقدینه- قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی ایران با اعلام اینکه بین پنج تا هفت درصد واحدهای مسکونی در کشور از پوشش بیمه‌ حوادث طبیعی برخوردارند، گفت: براورد می شود که میزان خسارت وارده بر واحدهای مسکونی در سیل حدود 330 میلیارد تومان باشد.

به گزارش پایگاه خبری نقدینه، پرویز خسروشاهی افزود: تاکنون برای پروژه‌های بزرگی که تحت پوشش بیمه قرار دارند و براثر سیل تخریب یا آسیب دیدند، برآورد خسارت نشده‌است.

به گفته وی، بسیاری از واحدهای آسیب دیده در سیل از هیچگونه پوشش بیمه ای برخوردار نیستند، تصریح کرد: برخی از ریسک ها دچار اصطکاک اطلاعاتی است، بیمه حوادث طبیعی در کنار بیمه شخص ثالث از این جمله محسوب می شوند.

وی گفت: یکی از پیامدهای وجود اصطکاک اطلاعاتی در بازارها، نبود رشد قابل قبول آن بازارهاست، همچنین نفوذ کم بیمه زلزله و سیل وجود ناشی از اصطکاک‌های اطلاعاتی در بازار بیمه حوادث طبیعی است.

خسروشاهی افزود: وجود اصطکاک‌های اطلاعاتی ضرورت تهیه بیمه نامه حوادث برای آحاد جامعه، چندان درک نشده و این ریسک در بازار بیمه از اهمیت لازم برخوردار نیست.

این مقام مسئول، عامل دیگر حضور کمرنگ بیمه در پوشش خسارت های ناشی از حوادث طبیعی، محدودیت سرمایه شرکت های بیمه ذکر و گفت: داشتن سرمایه متناسب با تعهدات، یکی از مهمترین شاخص‌های بیمه گری سالم است و به همین خاطر بیمه گران به دلیل محدودیت سرمایه امکان ارائه سقف‌های بالای پوشش‌ برای واحدهای مسکونی و قبول تعهدات خارج از توان خود را ندارند.

وی وجود اصطکاک اطلاعاتی و محدودیت توانگری مالی و ظرفیت نگهداری ریسک شرکت‌های بیمه را از عوامل مهم ضرورت راه اندازی صندوق بیمه حوادث طبیعی دانست و افزود: بخشی از حق بیمه این صندوق توسط مردم و بخشی دیگر توسط دولت تامین خواهد شد.

قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی گفت: یکی از عوامل مهم در افزایش ضریب نفوذ بیمه حوادث طبیعی قانونی ساختن خرید این بیمه‌نامه از سوی مردم است و آنچه در این زمینه رایج شده و پاسخ هم داده، تأسیس صندوق‌های بیمه حوادث طبیعی با پشتوانه کمک مالی دولتهاست.

وی اضافه کرد: توانگری مالی صندوق برای تحت پوشش قرار دادن ریسک های موجود یک اصل مهم است و باید تمهیداتی فراهم کرد تا به ازای خسارات احتمالی منابع کافی تامین شود.

خسروشاهی، چالش های رایج در صندوق های موجود در کشور، نظیر صندوق‌های بازنشستگی و نظایر آن را یادآور شد و گفت: صندوق هایی نظیر صندوق تامین خسارات بدنی به این دلیل که منابع مشخصی از محل شخص ثالث دریافت می کنند، مشکل ندارند، اما در صندوق‌هایی که به منابع ناپایدار وابستگی دارند، چالش داریم.

وی تصریح کرد: هنگام بروز حوادث فاجعه‌آمیز، مانند سیل و زلزله کمک‌های دولت و مردم که به شکل عجله‌ای و شتاب‌زده و بدون هماهنگی و برنامه‌ریزی قبلی انجام می شود، نمی تواند رضایت عمومی را در حد قابل انتظار تامین کند، بنابراین راه اندازی صندوق بیمه حوادث طبیعی در گرو حمایت کامل دولت است.

این متخصص صنعت بیمه اظهار داشت: ایران کشوری حادثه خیز محسوب می شود و در بین 10 کشور شاخص دنیا از این نظر قرار دارد و خسارات ناشی از حادثه‌های طبیعی در آن بسیار بالاست، تامین بخشی از منابع صندوق‌های بیمه‌ای باید از مسیر نظام بودجه انجام شود.

عضو هیات عامل بیمه مرکزی خسارات شرکت های بیمه در سیل را دارای پوشش اتکایی دانست و گفت: شرکت های بیمه در نگهداری ریسک های فاجعه ‌آمیز، اصول بیمه ای را رعایت می کنند و در حادثه سیل نیز بیش از 85 درصد خسارات از پوشش اتکایی برخوردار بودند.

خسروشاهی پیرامون درخواست از دولت، مجلس و مردم برای کمک و همکاری به منظور تأسیس صندوق بیمه حوادث طبیعی گفت: بجای نگرانی تأمین مالی خسارت‌‌های ناشی از سیل و زلزله، مردم و دولت باید در اندیشه کمک مالی به آسیب‌دیدگان باشند و بهتر است همه اعم از مردم و دولت، ماهانه مبالغ ناچیزی به ازای هر واحد مسکونی در صندوق بیمه حوادث طبیعی ذخیره کنند.

وی شکل گیری صندوق مزبور را عاملی دانست که در هنگام وقوع حادثه، خسار‌ت‌های مالی بدون دغدغه و سردرگمی و با آمادگی قبلی جبران شود.

خسروشاهی یادآور شد: پوشش بیمه صندوق حوادث طبیعی حالت پایه دارد و هر واحد مسکونی که بخواهد مازاد بر پوشش صندوق، برای خود پوشش بیمه‌ای اخذ کند شرکت های بیمه بصورت تکمیلی اقدام به فروش آن خواهند کرد.

به گزارش ایرنا، بارندگی های شدید و سیلاب که از اواخر اسفندماه 97 آغاز شد و بیشتر استان های کشور را درگیر کرد که تبعات آن همچنان ادامه دارد.

میزان دقیق خسارت های ناشی از سیلاب به شکل دقیق اعلام نشده، اما وزیر کشور میزان خسارت سیل را تا 35 هزار میلیارد تومان برآورد کرد

https://naghdineh.ir/page/42690/
لینک مطلب :
چاپ print version