بیمه مرهمی بر زخم ها در بحران

بیمه مرهمی بر زخم ها در بحران

نقدینه- وقوع سیل و خسارت های ناشی از آن در نقاط مختلف کشور تلنگری برای توجه به ضرورت بیمه به ویژه در مناطق روستایی و تلاش مضاعف برای ترویج فرهنگ بیمه در بین مردم بود.

 

به گزارش پایگاه خبری نقدینه، بیمه منازل روستایی و زمین های کشاورزی از روش های مختلف مانند در نظر گرفتن راهکارهای تشویقی و معرفی مزیت های اجتماعی، اقتصادی و امنیتی به عنوان راهکاری برای مدیریت بحران و مُسکنی برای کاهش دردهای ناشی از حوادث طبیعی است.

بیمه کالایی اجتماعی محسوب می شود که نقشی مهم و غیرقابل انکار در تسریع و تسهیل جبران خسارت های ناشی از وقوع حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله دارد، اما متاسفانه به دلایل مختلف کمتر مورد اقبال عمومی قرار گرفته است.

بیمه یکی از شاخصه های کشورهای پیشرفته است، این جمله ذهن هر اهل خردی را مشغول می کند، چرا که کشورهای پیشرفته به طور یقین در برابر حوادث مقاومت بیشتر و آسیب پذیری کمتری دارند، اما به واسطه عاقبت اندیشی، همواره بیمه را در سبد هزینه ای خود قرار می دهند و این مهم باید در کشور ما نیز نهادینه شود.

زلزله دو سال پیش کرمانشاه تجربه تلخی بود تا ضرورت توجه به بیمه برای تسریع در جبران خسارت های ناشی از وقوع بلایای طبیعی زیر ذره بین قرار بگیرد، اما با وجود تلاش مسئولان، مردم به ویژه در مناطق روستایی و زیر 20 هزار نفر جمعیت متوجه اهمیت و تاثیر بیمه در بازسازی خرابی ها نشدند.

اکنون وقوع سیل در بیش از 20 استان کشور بار دیگر ضرورت توجه به بیمه را به مردم گوشزد کرد، و بار دیگر اهمیت فرهنگ بیمه را به عنوان جایگزینی برای افسوس و رنج بعد از حادثه برای جبران خسارت های ناشی از وقوع بلایای طبیعی نشان داد.

به گفته کارشناسان، کشورهای جهان سوم در مقایسه با کشورهای پیشرفته کمتر به بیمه گرایش دارند و در این بین در مناطق حاشیه ای که معمولا افراد آن در قید و بند باورهای سنتی هستند و اتفاقا آسیب پذیری بیشتر در مواجهه با بلایای طبیعی دارند نسبت به پذیرش بیمه سرباز می زنند.

ترویج فرهنگ بیمه به عنوان ابزاری برای حفظ دستاورد زندگی شهروندان و جبران خسارت بلایایی که همیشه در کمین است نیازمند برخی آموزش های مدون است و باید قبول کرد فرهنگ سازی یک شبه اتفاق نمی افتد و نیازمند صرف زمان است.

در سال «رونق تولید» رسانه های جمعی، گفتاری و نوشتاری نیز با تولید فرآورده های خبری نقشی مهم و موثر در تشویق و فرهنگ سازی بین مردم برای استقبال از بیمه دارند، چرا که تجربه نشان داده هرجا رسانه با قدرت قلم وارد شد در جامعه اثرگذار بوده است.

البته گاهی در کنار اطلاع رسانی و تشویق، در نظر گرفتن الزام و راهکارهای تنبیهی نیز لازم است و برای نمونه می توان به الزام بیمه وسایل نقلیه اشاره کرد؛ اکنون مردم بیمه را به عنوان یک سرمایه گذاری برای جبران خسارت در سبد هزینه ای خود در این بخش پذیرفته اند و هر سال آن را تمدید می کنند، اما به اهمیت بیمه واحد مسکونی که در آن زندگی می کنند پی نبرده اند.

به گزارش ایرنا، از 19 شهر استان سمنان، 15 شهر دارای جمعیت کمتر از 25 هزار نفر است و از مجموع 400 روستای سمنان بیش از 284 روستا بالای 20 خانوار جمعیت دارد که تنها واحدهای مسکونی چهار روستا بیمه هستند.

**ترویج فرهنگ بیمه با اطلاع رسانی و آموزش

نرگس کاشفی، اهل روستای ده صوفیان در شهرستان مهدیشهر یکی از روستاییانی است که خانه خود را بیمه نکرده و علت استقبال نکردن از بیمه واحد مسکونی را فقدان اطلاعات کافی عنوان می کند، اما وقتی خبرنگار ایرنا درباره مزایای بیمه واحد مسکونی جملاتی را به او می گوید، اقناع شد و گفت که به زودی برای بیمه خانه خود اقدام می کند.

شعبان قربانی یکی از خسارت دیدگان سیل روزهای گذشته در روستای تویه دروار شهرستان دامغان در استان سمنان گفت: سیل روزهای گذشته موجب تخریب خانه اش شده و اکنون به همراه خانواده اش در مرکز بهداشت این روستا اسکان دارند.

وی ادامه داد: خانه اش بیمه نبوده و در شرایط فعلی جبران خسارت ها برایش مشکل و کمرشکن و نیازمند حمایت و کمک مسئولان است.

وی در پاسخ به خبرنگار ایرنا مبنی بر علت بیمه نبودن خانه اش اظهار داشت: از بیمه اطلاع داشتم اما پرداخت حق بیمه را یک هزینه اضافه تصور می کردم ولی اکنون با وقوع سیل اخیر پی به اهمیت بیمه برده ام.

** ترویج فرهنگ بیمه با لحاظ راهکارهای تشویقی

مسئول عوارض نوسازی شهرداری سمنان گفت: شهرداری سمنان برای تشویق مالکان واحدهای مسکونی به پرداخت عوارض، راهکار تشویقی بیمه واحد مسکونی در برابر آتش سوزی را در نظر گرفته که با استقبال مالکان مواجه بود.

علیرضا احسانپور در گفت و گو با ایرنا افزود: سال گذشته 70 هزار فیش پرداخت عوارض برای مالکان واحدهای مسکونی، تجاری و خدماتی و زمین صادر شد که 14 هزار فیش مربوط به واحدهای مسکونی و تجاری بود.

وی ادامه داد: هفت هزار واحد مسکونی عوارض نوسازی را در سال گذشته پرداخت کردند و تحت پوشش بیمه آتش سوزی به مدت یکسال قرار گرفتند.

به گفته وی، در صورت بروز آتش سوزی، بیمه تا سقف 500 میلیون ریال خسارت پرداخت می کند که از این میزان 350 میلیون ریال مربوط به خسارت به ملک و 150 میلیون ریال مربوط به اثاثیه است.

مسئول عوارض نوسازی شهرداری سمنان گفت: برای بیمه هفت هزار واحد مسکونی، 110 میلیون ریال هزینه شده است.

**بیمه بیش از 13 هزار واحد مسکونی روستایی

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان سمنان نیز گفت: 13 هزار و 500 واحد مسکونی در روستاها و 6 هزار و 500 واحد مسکونی در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت در استان تسهیلات مقاوم سازی دریافت کردند.

علیرضا فلاحی در گفت و گو با ایرنا افزود: بیش از 20 هزار واحد مسکونی در مناطق روستایی و شهری با جمعیت زیر 25 هزار نفر از تسهیلات طرح ویژه بنیاد مسکن در زمینه مقاوم سازی بهره مند شدند.

به گفته وی، تمام واحدهای مسکونی که از سال 1384 تا زمان حاضر از تسهیلات مقاوم سازی استفاده کردند به مدت 10 سال بیمه واحد مسکونی شدند.

به گفته وی، تسهیلات از 250 میلیون ریال تا سقف 400 میلیون ریال به متقاضیان خانه سازی در روستاها و شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت با بازپرداخت 12 ساله و سود پنج درصد پرداخت می شود.

**ضعف مدیریتی عامل آمار پایین پوشش بیمه ای خانه ها

مدیرکل شعب بیمه ایران استان سمنان گفت: نبود آموزش، احساس بی نیازی نسبت به پوشش بیمه ای و نبود حساسیت خاص توسط دستگاه های نظارتی و حاکمیتی و ضعف نگاه مدیریتی دهیاری ها، بخشداری ها، فرمانداری ها، عامل پایین بودن آمار پوشش بیمه ای واحدهای مسکونی است.

مهدی اسکندری افزود: اگر مسئولان دغدغه بیمه را داشته باشند برای توجیه و اطلاع رسانی به مردم برای اخذ پوشش بیمه ای تلاش می کنند.

وی ابراز داشت: رسانه های جمعی مانند رادیو و تلویزیون نقش مهم و موثری در ترویج فرهنگ بیمه و ایجاد حساسیت به این مقوله مهم در جامعه دارند.

اسکندری یادآور شد: سال گذشته نشست های توجیهی با حضور مدیر کل مدیریت بحران استانداری سمنان، فرمانداری ها و دهیاری ها برای ترویج بیمه انجام شد، اما تنها چهار روستای مومن آباد در سرخه، خیرآباد در سمنان، محمد آباد در میامی و چشمه نادری در گرمسار اقدام به بیمه خانه های روستایی کردند.

به گفته وی، دولت الزام بیمه خانه های روستایی را در سال 1394 به استان ها ابلاغ کرد اما از آن زمان تاکنون نفوذ بیمه در خانواده ها در زمینه واحد مسکونی افزایش چشمگیر نداشته است.

وی با بیان این که یکی از معیارهای توسعه یافتگی میزان رشد و نفوذ بیمه در خانواده هاست، ادامه داد: در یک سال حدود 20 تا 22 هزار نفر در جاده ها کشته می شوند اما به دلیل پوشش بیمه ای شرایط بحرانی در کشور ایجاد نمی شود، اما وقوع سیل به دلیل فقدان پوشش بیمه ای موجب بروز خسارت می شود.

**تنها 20 درصد واحدهای مسکونی سمنان بیمه هستند

مدیرکل شعب بیمه ایران استان سمنان گفت: تنها 20 درصد واحدهای مسکونی شهری و روستایی استان دارای پوشش بیمه ای در بخش آتش سوزی و بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله هستند.

اسکندری خاطرنشان کرد: بهترین راه مدیریت بحران انتقال مدیریت بحران به خارج از محدوده بحران است و بیمه و اخذ پوشش بیمه ای بهترین راهکار جبران خسارت ناشی از وقوع حوادث و مدیریت بحران است.

وی افزود: بیمه در زمینه های مختلف مانند بیمه وسیله نقلیه، بیمه محصولات کشاورزی گرفته تا واحدهای مسکونی در زمان وقوع حوادثی مانند آتش سوزی، سیل، زلزله و رانش زمین، خدمات ارائه می هد و متقاضیان با اخذ پوشش بیمه ای قبل از وقوع حادثه می توانند در مواقع وقوع حوادث خسارت های خود را جبران کنند.

به گفته اسکندری، سال گذشته هزینه پوشش بیمه واحدهای مسکونی در حدود 274 هزار ریال تا تعهد و پوشش بیمه 500 میلیون ریال بود، اما استقبال روستائیان از پوشش بیمه ای مناسب نبود.

**بیمه در اولویت کاری مسئولان باشد

فرماندار شاهرود گفت: با توجه به رویدادهای چند روز گذشته، مسئولان شهری و روستایی بیمه منازل مسکونی را در اولویت کاری امسال قرار دهند.

محمد کرم محمدی افزود: با توجه به بحران های چند روز گذشته در چند روستای شهرستان با تخریب منازل مسکونی روبرو بودیم که باید از همین امروز برای بازسازی بافت های فرسوده و ترمیم آنها دست به کار شویم.

**ضعف مالی مهمترین عامل بی توجهی به بیمه

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان، فقدان آموزش و اطلاع رسانی کافی، ضعف توان مالی روستاییان و فراگیر نبودن فرهنگ بیمه منازل در روستاها را از عوامل استقبال کم روستاییان از بیمه واحد مسکونی روستایی عنوان کرد.

راضیه شهاب در گفت و گو با ایرنا افزود: 43 هزار و 467 واحد مسکونی روستایی در استان سمنان وجود دارد که از این تعداد 13 هزار و 158 واحد مسکونی تحت پوشش بیمه قرار دارند.

وی مشارکت دهیاری ها برای بیمه منازل مسکونی روستایی تا سقف 30 درصد سهم هر واحد و تا 2 درصد از محل بودجه جاری دهیاری ها و انعقاد تفاهم نامه های جمعی به منظور کاهش هزینه بیمه ای را از جمله راهکارهای تشویقی در نظر گرفته شده برای افزایش پوشش بیمه ای در روستاها مطرح کرد.

به گفته وی، سال گذشته بر اساس تفاهم نامه با بیمه ایران، در صورت بیمه جمعی روستا، هر واحد مسکونی روستایی با پرداخت 250 هزار ریال تا سقف 500 میلیون ریال از پرداخت خسارت برخوردار می شد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان تصریح کرد: حدود 30 درصد از واحدهای مسکونی روستایی استان دارای پوشش بیمه ای هستند.

** بیمه راهی برای تسریع در جبران خسارت

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان با بیان این که هر ساله وقوع بلایای طبیعی مناطق مختلف جهان و از جمله ایران را دچار آسیب و خسارت های زیادی می کند، خاطر نشان کرد: در کشورهای توسعه یافته با استفاده از خدمات صنعت بیمه ای، در واقع هر فرد با پرداخت سهم ناچیزی به عنوان حق بیمه، در جبران خسارت مشارکت می کند که این اقدام موجب تسریع در جبران خسارت ها در بخش های مختلف می شود.

به گزارش ایرنا، شهاب با بیان این که همواره پیشگیری بهتر از درمان است، افزود: بهره گیری از خدمات بیمه ای می تواند بخش زیادی از آسیب ها را جبران کند و بر همین اساس بیمه واحدهای مسکونی به ویژه در بخش روستایی که در معرض خطر و آسیب بیشتری قرار دارند اقدامی اجتناب ناپذیر است

https://naghdineh.ir/page/42550/
لینک مطلب :
چاپ print version