چه تعداد خارجی در ایران کد سهامداری دارند؟

چه تعداد خارجی در ایران کد سهامداری دارند؟

نقدینه- در حال حاضر حدود ۱۱میلیون کد سهامداری در بازار سرمایه ایران وجود دارد که البته مقدار قابل توجهی از آن مسکوت هستند. تعداد ۱۲۹۰کد سهامداری از مجموع کدهای بورسی مربوط به افراد خارجی است.

به گزارش پایگاه خبری نقدینه، همواره فرهنگ‌سازی سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، به‌جای دیگر بازارها، یکی از دغدغه‌ها برای مسئولان اقتصادی بوده است اما به دلیل عدم آشنایی مردم عادی با بازار سرمایه در کنار ریسک‌های سیستماتیک و غیر سیستماتیک موجود در این بازار، عمدتاً افراد غیرحرفه‌ای رغبتی برای سرمایه‌گذاری در بورس ندارند.

یکی از معیارهایی که می‌تواند از مقدار سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ایران حکایت داشته باشد، تعداد کدهای سهامداری صادر شده در بازار سرمایه است. با توجه به آمارهایی که شرکت سپرده گذاری در اختیار ایسنا قرار داده تا ۲۰اسفندماه سال ۱۳۹۷، تعداد ۱۰میلیون و ۹۰۰هزار کد بورسی داخلی صادر توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه صادر شده بود که این آمار طی هفته‌های گذشته مقداری رشد داشته است.

هم‌چنین تعداد کدهای معاملاتی خارجی تا تاریخ ۲۰اسفندماه سال قبل به تعداد ۱۲۹۰کد رسیده است که این آمار نسبت به آخرین آماری که در سال گذشته اعلام شد، مقداری رشد را نشان می‌دهد. در اوایل سال ۱۳۹۷تعداد کل کدهای معاملاتی خارجی ۱۰۷۶کد اعلام شده بود.

بیشترِ مجموع این کدهای بورسی مسکوت هستند و با آن‌ها معامله‌ای انجام نمی‌شود، در نتیجه این آمار را به تنهایی نمی‌توان مبنایی برای حضور مردم در بازار سرمایه ایران دانست. همچنین پیش از این گفته شده که با آزادسازی سهام عدالت برای معامله این سهام در بازار سرمایه به تعداد مشمولان سهام عدالت کد بورسی صادر خواهد شد.

https://naghdineh.ir/page/42279/
لینک مطلب :
چاپ print version