پرداخت تسهیلات قرض الحسنه راهی برای تقویت مهاجرت معکوس

پرداخت تسهیلات قرض الحسنه راهی برای تقویت مهاجرت معکوس

نقدینه- سال ۹۵مرکز آمار ایران از روند مهاجرت در ایران گزارشی ارائه کرد. در این سرشماري که هر ۵سال يکبار انجام مي‌شود تعداد كل مهاجران سال ۹۵، ۴ميليون و ۷۰۹هزار نفر بوده است، از اين تعداد ۳ميليون و ۹۷۲هزار نفر به مقصد شهر و ۷۳۶هزار نفر به روستاها مهاجرت كردند.

به گزارش پایگاه خبری نقدینه، این در حالی است که سال ۹۰مقصد روستایی ثبت شده در درگاه مرکز آمار يک ميليون و ۲۳۲هزار نفر بوده و ۵سال قبل از آن نيز اين رقم ۳ميليون و ۱۴۸هزار نفر ثبت شده است. اين آمار در حالي عنوان مي‌شود که به استناد مركز ياد شده، جمعيت ساكن ايران در نقاط روستايي ۲۰ميليون و ۷۳۰هزار نفر است كه اين عدد ۲۵.۹درصد جمعيت كشور است.

رشد جمعیت شهری در سال های اخیر، باعث شده تا دولت براي رونق روستاها و برگرداندن بخشي از جمعيت به اين مناطق طرح‌هاي تشويقي در نظر بگيرند. يکي از اين سياست‌هاي تشويقي پرداخت تسهيلات براي ساخت مسکن در کنار کارآفريني و اشتغالزايي است.

استفاده از سیاست‌های حمایتی براي ساخت وساز در روستاها و همچنين ايجاد اشتغال هاي پايدار براي روستاييان از مواردي است که به مهاجرت معکوس و پاگير نمودن روستاييان کمک مي كند.

پرداخت تسهیلات ارزان قیمت آن هم با کارمزد ۳تا ۴درصد و در قالب عقد قرض الحسنه یکی از راهکارهاي مناسب براي کمك به بهبود معيشت روستاييان و رونق كسب و كار كشاورزي و دامپروري در روستاها مي باشد كه بانك قرض الحسنه مهرايران با همكاري بنياد مسكن انقلاب اسلامي و بنياد بركت وابسته به ستاد اجراي فرمان امام (ره) به اين امر مبادرت كرده است.

این بانک با امضای تفاهمنامه هایی جداگانه با اين دونهاد، گامهاي موثري براي تسريع در مهاجرت معکوس از شهر ها به روستاها و يا کاهش ميزان مهاجرت از روستاها برداشته است.

در این راستا، دو تفاهمنامه با هدف احداث و تکمیل واحدهای مسکونی روستايي براي روستايياني که امکان استفاده از ديگر منابع بنياد مسكن انقلاب اسلامي در مناطق روستايي را ندارند ميان بنياد مسكن انقلاب سلامي و بانك قرض‌الحسنه مهر ايران به امضا رسيد.

سقف فردی تسهیلات برای معرفی شدگان در تفاهمنامه اول ۸۰ميليون ريال با دوره بازپرداخت ۳۶ماهه تعيين شده است. با توجه به عملکرد مطلوب بانک قرض الحسنه مهرايران در حوزه پرداخت تسهيلات از محل تفاهم نامه منعقده سال ۹۶، تفاهمنامه ديگري براي اعطاي تسهيلات به معرفي شدگان تا مبلغ ۱۲۰ميليون ريال به ازاي هر نفر منعقد گرديد.

بر اساس این همکاری، بانک قرض الحسنه مهرایران از سال گذشته تاکنون، تعداد ۷هزار و ۶۰۰فقره تسهیلات به معرفي‌شدگان روستايي به ارزش ۴۰۰ميليارد ريال پرداخت کرده است.

این بانک در تفاهمنامه ای دیگر با بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره) با هدف اشتغالزايي روستايي و اجراي طرح‌هاي توانمندسازي اقتصادي اجتماع‌محور، مبلغ۱۵۰۰ميليارد ريال اعتبار به پرداخت تسهيلات قرض الحسنه اختصاص داده است.

بنا بر این گزارش، در راستای اجرای تفاهمنامه میان بانک قرض الحسنه مهر ايران و بنياد برکت، تا کنون بالغ بر ۵هزار فقره تسهيلات قرض الحسنه اشتغالزايي به ارزش ۵۴۰ميليارد ريال به مناطق کمتر برخوردار كشور پرداخت شده است.

https://naghdineh.ir/page/40506/
لینک مطلب :
چاپ print version