اسامی دستگاه‌های معاف از مالیات در بودجه آمده است

رییس سازمان برنامه و بودجه:

اسامی دستگاه‌های معاف از مالیات در بودجه آمده است

نقدینه- رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: در سال آینده غیر از یارانه نقدی که ۱۴۲هزار میلیارد تومان است، یارانه غیرنقدی و غیرمستقیم اعطا خواهد شد و تلاش کردیم بودجه شفاف و صریح است.

به گزارش پایگاه خبری نقدینه، محمد باقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری "تشریح جزئیات بودجه سال ۱۳۹۸" و رونمایی از آن گفت: ما باید بدانیم که در سال ۹۸چه اهدافی را دنبال می‌کنیم تا براساس منابع و مصارف آن را محقق کنیم، برای اینکه مجلس اطمینان داشته باشد کتابی در یک جلد تهیه کرده‌ایم که در آن قیمت تمام شده فعالیت‌ها کاملا مشخص شده است. برای سال ۹۸موظف هستیم براساس اسناد فرادست و تبصره ۱۹طرح‌های عمرانی را واگذار یا با مشارکت بخش خصوصی انجام دهیم و بر همین اساس کتابی نیز در این مورد تهیه شده است تا شفافیت لازم صورت بگیرد و از رانت اطلاعاتی جلوگیری شود.
وی با بیان اینکه براساس گزارش صندوق بین المللی، شفافیت بودجه در ایران تحسین برانگیز است،گفت: تمام دستگاه‌های معاف از مالیات را معرفی کردیم تا مردم و نمایندگان از آن مطلع باشند.
نوبخت گفت: در سال آینده غیر از یارانه نقدی که ۱۴۲هزار میلیارد تومان است، یارانه غیرنقدی و غیرمستقیم اعطا خواهد شد و تلاش کردیم بودجه شفاف و صریح است.
وی ادامه داد: ما ادعا نداریم منابع نامحدود داریم بنابراین بودجه تخصیص داده شده به دستگاه‌ها شاید نارضایتی ایجاد کند.
نوبخت گفت: در سال ۹۸برای انجام اقدامات یک برنامه زمانبندی از ۱۵تیر شروع کردیم و اینکه این هواپیما توانست در ۱۵آذر در مجلس بنشیند محصول یک شب یا دو شب نیست و محصول لحظه به لحظه نظارت و جلسات متعدد است.
نوبخت در مورد فروش اوراق که در سال‌ گذشته صورت گرفته بود، گفت: برخی‌ها نسبت به این موضوع انتقاد دارند در حالی‌که اگر ما این اوراق را نمی‌فروختیم اجرای برخی طرح‌ها مانند اتصال ارومیه به شبکه ریلی کشوری و راه آهن رشت تهران که به صورت آزمایشی اجرا شد را نمی‌توانستیم محقق کنیم.
وی افزود: از ۳۸هزار و پانصد هزار میلیارد تومان اوراق فروخته شده تقریبا ۳۲هزار میلیارد را خواهیم خرید و نسبت به زمان سررسیدها مسلط هستیم. هیچ کس نمی تواند ادعا کند که ما در پرداخت سود و اصل این اوراق یک روز تاخیر داشته‌ایم و حتی از سوی سازمان برنامه و بودجه به خزانه مجوز داده شده تا برای خرید اوراق منتظر تخصص نباشند.
نوبخت ادامه داد: پس ما سعی کردیم انضباط مالی را کاملا رعایت کنیم و مطمئن باشید با همکاری وزارت اقتصاد در دخل و خرج اوراق مشکلی نخواهیم داشت.
نوبخت تصریح کرد: سعی داریم از فروش دو نوع دارایی‌ها درآمدهای ما افزایش یابد، ابتدا سعی کردیم از طریق واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای مانند نفت وگاز هزینه‌ها را پوشش دهیم و چون این این درآمدها ناکافی هستند بخشی را نیز از طریق واگذاری‌ دارایی‌های مالی مانند اوراق و سهام شرکت‌ها درآمدها را افزایش دهیم.
نوبخت در مورد عدم افزایش یارانه نقدی خانوارها در سال 98 گفت: ما براساس محاسبه مابه‌التفاوت قیمت‌ها مطابق ماده یک، دو و سه قانون یارانه این رقم را 142 میلیارد تومان در نظر گرفته‌ایم و پیش‌بینی می‌کنیم درسال 98 که توزیع منابع برای خانوارها به صورت استانی باشد، چون نهادهای استانی شرایط خانوارها را بهتر از وزارت رفاه و سازمان هدفمندی یارانه‌ها می‌دانند و اگر در مبالغ اختصاص یافته صرفه‌جویی صورت بگیرد می‌‌توانند آن را در استان خود سرمایه‌گذاری کنند که باعث افزایش انگیزه نیز می‌شود.
وی ادامه داد: شاید برخی نمایندگان به صورت مزایده‌ای نرخ یارانه را افزایش دهند البته این ایرادی ندارد و ما براساس مبنای خود اقدام می‌کنیم و اگر نمایندگان احیاناً نگاه منطقه‌ای داشته باشند ما آن را قطع می‌کنیم اما باید براساس شاخص‌ها باشد. ما امیدواریم نمایندگان منطق سازمان را بپذیرند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد نرخ ارز در بودجه 98 گفت:‌ در بودجه سال 98 میزان فروش نفت یک و نیم میلیون بشکه در روز پیش‌بینی شده است و نرخ هر بشکه 54 دلار است. همچنین نرخ ارز برای تامین کالاهای اساسی 4200 تومان است و بقیه کالاها براساس نرخ نیما محاسبه می‌شوند اما نرخ موثر 5600 یا 5700 تومان است.
وی در پاسخ به این سوال که اگر میزان فروش نفت کمتر از مقدار پیش‌بینی شده باشد کسری را چگونه جبران می‌کنید؟ گفت: باید توجه داشت که تاثیر نفت در بودجه 98 ، 27 درصد است و اگر کسری دراین مورد به وجود بیاید به راحتی می‌توانیم آن را جبران کنیم.
نوبخت در مورد افزایش مطالبات برخی گروه‌ها گفت: در این شرایط هرگونه افزایش مطالبات به نفع کشور ما نیست و ما در بودجه سعی کردیم تمام گروه‌ها و بخش‌ها را در نظر بگیریم. اینکه ما گندم را به جای 1600 تومان، 3600 تومان بخریم اشکالی ندارد اما باید منابع محدود را نیز در نظر بگیریم و اگر مجلس در مورد منابع و مصارف ایرادی داشته باشد ما از آن استقبال می‌کنیم مشروط بر اینکه به دنبال افزایش مطالبات نباشیم. شاید برخی حرف‌ها شیرین باشد اما باید کمک کنیم تا از حلقه ناجوانمردانه تحریم‌ها خارج شویم و نگاه واقع‌بینانه داشته باشیم.
وی در مورد درآمدهایی که از مابه‌التفاوت برخی قیمت‌ها به دست می‌آید، گفت: توجه ما در این مورد بیشتر به اقشار ضعیف است و سعی می‌کنیم مابه‌التفاوت حاصل را در بودجه نیاوریم و آن را میان اقشار ضعیف بازتوزیع کنیم. مثلاً بسته‌های حمایتی که یکی از آنها داده شده و دیگری هم تا پایان سال ارائه خواهد شد.
نوبخت با بیان اینکه نرخ رشد موثر هزینه‌های جاری در بودجه 98، تقریبا 12 درصد رشد کرده است، گفت: هزینه‌های جاری شامل هزینه‌های پرسنلی، حقوق و دستمزد و نیز بخشی به نام سایر است که هزینه‌های جاری کارکنان دولت و بازنشستگان رشد 20 درصدی داشته اما رشد بخش سایر صفر است. بنابراین نرخ رشد موثر 12 درصد خواهد بود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا بودجه تورم‌زا است یا خیر؟ گفت: برای ایجاد تعادل در بازارهای مختلف ابزارهای پولی و مالی داریم. ابزارهای پولی مانند تسهیلات بانکی و نرخ سود بانکی در اداره بانک مرکزی است اما ابزارهای مالی مانند مخارج دولت و مالیات‌ها توسط سیاست‌های مالی کنترل می‌شود. حالا اگر تورمی هم باشد شاید ناشی از سیاست‌های پولی یا مالی باشد. مثلاً یکی از ترس‌های ما در بودجه افزایش قیمت حامل‌های انرژی است که پیش‌بینی می‌کنیم در صورت افزایش تورم‌زا باشد. از همین رو سعی کردیم مثلاً بنزین را هزار تومان در نظر بگیریم و اگر افزایشی صورت بگیرد براساس قانون هدفمندی یارانه‌ها باشد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد مالیات بر درآمدهای اتفاقی مانند سکه و ارز گفت: این موضوع تیر دو دم است هم از سویی می‌توانند هرگونه درآمدهای بانکی و اتفاقی را کاملاً مهار کند و به نفع مردم توزیع کند و از سویی اگر این مالیات‌ها وضع شوند می‌توانند باعث جهت دهی شوند و به جای سپرده‌گذاری ارزی در بانک‌ها به فعالیت‌های زیرزمینی روی بیاورند. از همین رو ما در این مورد به جمع‌بندی خاصی نرسیده‌ایم.
نوبخت با بیان اینکه 30 هزار میلیارد تومان برای به طرح‌های عمرانی افزوده شده است، گفت: به طور متوسط رشد منابع عمومی 12 درصد بوده است با همین اوصاف برای سال 98 بالغ بر 65 هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی در نظر گرفته شده است که این رقم در سال جاری 62 هزار میلیارد تومان بود این نشان می‌دهد که ما به دنبال افزایش رونق و اشتغال درکشور هستیم.
نوبخت در مورد بودجه دستگاه‌های فرهنگی و مذهبی گفت:‌ ما باید بودجه نهادهای فرهنگی و مذهبی را تامین کنیم اما این کار نباید بدون ضابطه باشد مثلاً باید توجه داشت که حوزه نیز یک دانشگاه است که دانش‌های مذهبی شرقی و غربی تدریس می‌کند. بنابراین تخصیص بودجه برای این نهادها باید با ضابطه و قانون باشد.
https://naghdineh.ir/page/39726/
لینک مطلب :
چاپ print version