ویژگی خاص بودجه 98 حمایت از معیشت عمومی در مقابل تحریم‌هاست

معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه:

ویژگی خاص بودجه 98 حمایت از معیشت عمومی در مقابل تحریم‌هاست

نقدینه- معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه گفت: یکی از مولفه‌های بودجه تخصیص‌ ۱۴هزار میلیارد تومان ارز ۴۲۰۰تومانی برای تامین کالاهای اساسی است تا آثار تحریمی و تورمی بر سفره‌های مردم تأثیرگذار نباشد.

به گزارش پایگاه خبری نقدینه، سید حمید پورمحمدی معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه در مراسم رونمایی از بودجه سال ۹۸گفت: با توجه به اینکه بودجه در شرایط تحریمی تدوین شده است اما ویژگی‌های خاصی دارد . یکی از ویژگی‌های آن حمایت از معیشت عمومی است و یکی از مولفه‌های آن تخصیص‌ ۱۴هزار میلیارد تومان ارز ۴۲۰۰تومانی برای تامین کالاهای اساسی است تا آثار تحریمی و تورمی بر سفره‌های مردم تأثیرگذار نباشد.
معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه گفت: میزان یارانه‌ها بدون تغییر همان ۴۲هزار و پانصد تومان خواهد بود، همچنین حقوق کارمندان و بازنشستگان لشکری و کشوری رشد بیست درصدی خواهند داشت.
وی گفت: برای مبارزه با فقر مطلق ۷هزار میلیارد تومان، برای اجرای طرح تحول سلامت ۳۵هزار میلیارد تومان، برای توسعه متوازن منطقه‌ای ۱۵هزار میلیارد تومان و برای خرید تضمینی محصولات بویژه گندم هشت هزار میلیارد تومان اختصاص یافته است.
پورمحمدی ویژگی دیگر بودجه سال 98 را حمایت از تولید و اشتغال دانست و افزود: براساس طرح استمرار برنامه ملی بازآفرینی شهری شروع به ساخت 100 هزار واحد مسکونی کردیم. در سال 98 این طرح را متوقف نخواهیم کرد و حتی آن را به 300 هزار واحد مسکونی خواهیم رساند.
وی افزود: در بخش کشاورزی به ویژه الگوی کشت گلخانه‌ای و پروتئینی جهت حمایت از جوانان جویای کار و دانش‌آموختگان دانشگاهی مشوق‌های بیمه‌ای در نظر گرفته شده است. همچنین در راستای رونق تولید از بخش گردشگری و شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت شده است. بودجه عمرانی کشورنیز 5 درصد رشد داشته است این رقم برای سال جاری 62 هزار میلیارد تومان بود که در بودجه سال 98 به 65 هزار میلیارد تومان رسیده است.
معاون اقتصادی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه در مورد بودجه بخش علم و فرهنگ گفت: به این بخش نیز توجه ویژه‌ای شده است به طوری که کارگاه‌ها و مراکز نوآوری با رشد 71 درصدی اعتبار روبرو بوده‌اند. سعی شده براساس این بودجه 5 دانشگاه کشور به تراز بین‌المللی ارتقا یابد. همچنین یک میلیارد دلار از تسهیلات تامین مالی خارجی تعیین شده است.
وی ادامه داد: دربخش آموزش و پرورش برای رتبه بندی معلمین 2 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و اعتبار مدارس از 33 هزار میلیارد تومان به 43 هزارمیلیارد تومان افزایش یافته که رشد 28 درصدی دارد. برای مناطق کم‌برخوردار نیز رشد 20 درصدی اعتبارات در نظر گرفته شده است.
پورمحمدی در مورد بودجه بخش آب و محیط زیست کشور گفت‌: شاید برخی تلقی‌ها این باشد که در شرایط تحریم نباید به مسائلی مانند محیط زیست توجه کرد در حالی که در بودجه سال 98 اعتبار ویژه‌ای به این بخش داده شده است برای نمونه طرح‌های تامین و انتقال آب شرب رشد 20 درصدی اعتبار داشته‌اند. آموزش و فرهنگ‌سازی محیط زیست رشد 84 درصدی، خرید تضمینی آب از بخش خصوصی، رشد صددرصدی و هزینه توجه ویژه به محیط‌بانان و پوشش های حفاظتی رشد 78 درصدی داشته است.
وی ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی‌های بودجه سال 98 افزایش پایداری در برابر تحریم‌ها است به طوری که سعی شده است افزایش درآمدهای پایدار بودجه مانند اصلاح مالیاتی، مولدسازی و واگذاری دارایی‌های دولت و حذف هزینه‌های غیر ضروری صورت بگیرد.
پورمحمدی تصریح کرد: شفافیت و انضباط بودجه‌ای دیگر ویژگی آن است. بودجه سال آینده براساس بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد است و صددرصد بودجه ریزی دستگاه ها در سال 98 بر این اساس صورت خواهد گرفت و این شامل همه دستگاه‌های ملی و استانی است.
https://naghdineh.ir/page/39725/
لینک مطلب :
چاپ print version