بازدهی ۶۲ درصدی آیفکس در شش‌ماهه اول سال

با صعود آیفکس به قله تاریخی رقم خورد؛

بازدهی ۶۲ درصدی آیفکس در شش‌ماهه اول سال

نقدینه- شاخص کل فرابورس که از ارتفاع ۱۵۷۹واحدی در آخرین روز کاری هفته گذشته به قله تاریخی ۱۷۷۱واحدی در پایان هفته جاری صعود کرد، بازدهی خود را از آغاز شهریورماه به ۱۴درصد و از ابتدای سال به ۶۲درصد رساند.

به گزارش پایگاه خبری نقدینه، در هفته منتهی به ۲۳شهریورماه علاوه بر کانال‌شکنی آیفکس، ارزش بازاری فرابورس نیز از ابتدای هفته ۱۲درصد رشد کرد و بدین ترتیب میزان رشد ارزش بازار فرابورس از ابتدای سال ۹۷به ۴۱درصد رسید.
همچنین علاوه بر رشد چشم‌گیری حجم و ارزش مبادلات کل فرابورس، تمامی بازارهای فرابورس ایران طی این هفته کاری معاملات مثبت و درنتیجه عملکردی سبز را رقم زدند. از این رو در پی دادوستد ۵هزار و ۱۸۷میلیون ورقه بهادار به ارزش ۳۰هزار و ۹۸۰میلیارد ریال طی ۵روز کاری هفته، حجم و ارزش این دادوستدها نسبت به هفته گذشته به ترتیب ۲۹و ۵۴درصد افزایش یافت.
در میان بازارهای اصلی فرابورس، بازار اول با رشد ۶۴درصد حجم و افزایش ۷۵درصدی ارزش مبادلات، بهترین عملکرد هفتگی را از خود نشان داد و میزبان نقل‌وانتقال ۵۷۱میلیون سهم به ارزش یک هزار و ۴۸۰میلیارد ریال بود.
در بازار دوم نیز معامله گران با دست به دست کردن یک هزار و ۷۶۰میلیون سهم به ارزش ۷هزار و ۱۳۵میلیارد ریال، به ترتیب رشد ۱۸و ۵۲درصدی را در حجم و ارزش دادوستدهای این بازار رقم زدند.
از رویدادهای مهمی که در بازار دوم طی این هفته به وقوع پیوست، عرضه اولیه ۱۵درصد از سهام شرکت عطرین نخ قم در نماد «نطرین» بود که هر سهم آن در جریان عرضه، ۴۹۱۴ریال قیمت خورد.
همچنین شرکت بیمه معلم پس از احراز تمامی شرایط پذیرش از تاریخ۲۰شهریور ۹۷به عنوان یکصد و هشتاد و یکمین نمادمعاملاتی (یکصد و دومین شرکت در بازار دوم) در فهرست نرخ‌های فرابورس ایران درج شد.
تابلوهای معاملاتی بازار پایه طی سومین هفته کاری شهریورماه در مجموع میزبان جابه‌جایی ۲هزار و ۷۴۶میلیون سهم بودند که ارزش این حجم از دادوستدها بر ۶هزار میلیارد ریال بالغ شد. نگاهی به متغیرهای بازار پایه نشان می‌دهد که حجم، ارزش و تعداد مبادلات این بازار طی یک هفته کاری به ترتیب ۳۰، ۶۳و ۳۱درصد افزایش یافته است.
در این میان تابلو «الف» بازار پایه، افت کمتر از ۲۰درصدی حجم و ارزش مبادلاتی را نسبت به هفته قبل و در سمت مقابل تابلوهای «ب» و «ج» این بازار، رشد این متغیرها را تجربه کردند.
در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط نیز شاهد افزایش چشم‌گیر حجم و ارزش دادوستدها بودیم به طوری که با مبادله ۱۳میلیون و ۱۶۰هزار سهم به ارزش ۷۳میلیارد ریال، حجم و ارزش دادوستدهای این بازار نسبت به هفته قبل بیش از سه برابر شد.
در سمت دیگر بازار، معامله‌گران اوراق به خریدوفروش ۹۷میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۶هزار و ۲۲۱میلیارد ریال در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس اقدام کردند و بدین ترتیب حجم و ارزش دادوستدهای هفتگیِ این بازار نزدیک به ۵۰درصد رشد کرد.
در این بازار، ۱۷میلیون ورقه بدهی به ارزش ۱۴هزار و ۴۸۴میلیارد ریال، ۸۰میلیون ورقه ETF به ارزش یک هزار و ۴۵۴میلیارد ریال و ۴۳۰هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش ۲۸۳میلیارد ریال تغییر مالکیت یافت که حجم و ارزش تمامی این مبادلات نسبت به هفته گذشته افزایش یافته است.
عرضه ۳اخزا به ارزش ۵۸هزار و ۸۰۰میلیارد ریال
از رویدادهای مهم هفتگی مربوط به بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس می‌توان به عرضه اسناد خزانه اسلامی در ۳نماد معاملاتی «اخزا۷۰۵»، «اخزا۷۱۱» و «اخزا ۷۱۲» اشاره کرد که ارزش این سری از اخزاها در مجموع ۳۴هزار و ۳۶۰میلیارد ریال است.
همچنین قرار بود در آخرین روز کاری هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم اوراق «اخزا۷۰۴» عرضه شود که مدیر عملیات بازار و اعضای فرابورس از موکول شدن عرضه این اوراق به شنبه ۲۴شهریورماه خبر داد.
در نهایت رصد ارزش معاملات خرد صنایع فرابورسی نشان می‌دهد که ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام به تفکیک گروه‌های صنعت به ۱۴هزار و ۴۳۲میلیارد ریال رسیده است که ۱۶و ۱۵درصد از این ارزش مبادلاتی به ترتیب به گروه‌های فلزات اساسی و محصولات شیمیایی اختصاص یافته است. جایگاه‌های سوم و چهارم از نظر بیشترین سهم از ارزش مبادلات خرد صنایع فرابورسی را نیز گروه‌های فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای و پیمانکاری صنعتی در اختیار گرفتند.

 

https://naghdineh.ir/page/37770/
لینک مطلب :
چاپ print version