راه‌اندازی سامانه‌ای برای اعلام قیمت ارز برای عامه مردم

مدیرعامل بورس مطرح کرد

راه‌اندازی سامانه‌ای برای اعلام قیمت ارز برای عامه مردم

نقدینه- مدیرعامل بورس انرژی می‌گوید برای داد و ستد ارز باید سامانه‌ای واحد وجود داشته باشد که در آن نرخ ارز و حجم داد و ستد به صورت شفاف مشخص باشد و عامه مردم بتوانند به آن دسترسی داشته باشند و در آن معامله کنند.

به گزارش پایگاه خبری نقدینه، سیدعلی حسینی درباره تاثیر بازار ارز و بسته جدید ارزی بر روی معاملات بورس و کلیت اقتصاد گفت: در حال حاضر علی رغم تلاش‌های مثبت بانک مرکزی و ارائه بسته جدید ارزی مهم‌ترین مشکل ما عدم شفافیت نرخ ارز است.
وی ادامه داد:‌ در حال حاضر دو سامانه برای نرخ‌گذاری ارز وجود دارد؛ یکی سامانه نیماست که مربوط به صادرکنندگان و واردکنندگان است و در دسترس عامه مردم نیست و دیگری سامانه سنا است و برای مبادلات ارز در صرافی‌ها می‌باشد که نرخ آن نسبت به بازار عمده (سامانه نیما) ۵تا ۱۰درصد بیشتر است.
به گفته مدیرعامل بورس انرژی برای ایجاد شفافیت باید این دو بازار را با یکدیگر تفکیک کنند و یک مرجع رسمی برای نرخ ارز آزاد به وجود آورند و این موضوع را شفاف به مردم اطلاع‌رسانی کنند.
حسینی با بیان اینکه در حال حاضر مشخص نیست در هر لحظه چه مقدار ارز مورد معامله قرار می‌گیرد، تاکید کرد: باید در آن سامانه ترکیبی علاوه بر قیمت حجم معاملات نیز به طور شفاف مشخص باشد و عموم مردم بتوانند به آن سامانه دسترسی داشته باشند.
وی ادامه داد: اگر ارز تک نرخی شود، شفافیت ایجاد شده و ضمنا یک مرجع برای قیمت‌گذاری به وجود می‌آید. به عنوان نمونه ما نمی‌دانیم که چه حجم از ارز در سامانه نیما مورد داد و ستد قرار می‌گیرد و این اطلاعات در دسترس عموم نیست.
به گزارش ایسنا، مدیرعامل بورس انرژی تاکید کرد: هر چه ابهام بیشتر باشد، شرایط نامطلوب‌تر است. این ابهام در بازارهای کالایی و اوراق بهادار نیز تاثیر گذاشته است. در نتیجه بانک مرکزی باید هر چه سریع تر یک فضای شفاف و تک نرخی را برای ارز به وجود آورد.
https://naghdineh.ir/page/37076/
لینک مطلب :
چاپ print version