رکوردشکنی تاریخی بورس پس از اعلام بسته ارزی جدید

رکوردشکنی تاریخی بورس پس از اعلام بسته ارزی جدید

نقدینه- اعلام جزئیات بسته ارزی جدید باعث استقبال گسترده از سهام شرکت های صادراتی شد به طوری که شاخص بورس امروز (دوشنبه) با رشد پنج هزار 198 پله ای نسبت به دیروز، در جایگاه 133 هزار و 646 واحدی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری نقدینه، سرانجام پس از یک هفته انتظار، هیات دولت بسته ارزی جدید را تصویب و دیشب اعلام کرد.
همان طور که انتظار می رفت در بسته ارزی جدید، پتروشیمی ها، فولادی ها و فلزی ها امکان فروش ارز در بازار ثانویه را یافتند که سودآوری این شرکت ها را افزایش می دهد.
با توجه به اینکه بخش عمده فروش این شرکت ها صادرات بوده و یا فروش داخلی آنها نیز بر مبنای دلار انجام می شود، آزادسازی آنها در فروش ارز دریافتی به نرخ بازار ثانویه، با استقبال زیادی مواجه شد.
بر این اساس، شاهد ایجاد صف های خرید سنگین در نمادهای مربوط به گروه های پتروشیمی، فولادی و فلزی بودیم که به تبع آن، شاخص نیز رشد بی سابقه ای را تجربه کرد.
در معاملات امروز نمادهای صادراتی و ارز محور مانند فارس (هلدینگ خلیج فارس)، فخاس (فولاد خراسان)، فولاد (فولاد مبارکه)، وبصادر (بانک صادرات)، فملی (ملی صنایع مس)، پارس (پتروشیمی پارس) و کگل (صنعتی و معدنی گل گهر) با رشد خود بیشترین تاثیر مثبت را بر رشد شاخص داشتند.
** تداوم رشد دسته جمعی شاخص های بورس
همچنین در معاملات امروز سه میلیارد و 668 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 14 هزار و 268 میلیارد ریال در 184 هزار و 715 نوبت داد و ستد شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، یک هزار و 524 واحد رشد کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 73 واحد رشد کرد.
شاخص قیمت (هم وزن) نیز 52 واحد بالا رفت؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است.
شاخص آزاد شناور نیز چهار هزار و 902 واحد افزایش یافت؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.
شاخص بازار اول (مربوط به شرکت های بهتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور) چهار هزار و 107 واحد کاهش و شاخص بازار دوم بورس نیز 9 هزار و 29 واحد افزایش یافت.
** صدرنشینی گروه شیمیایی و پتروشیمی
گروه شیمیایی در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه 633 میلیون سهم به ارزش چهار هزار و 569 میلیارد ریال داد و ستد شد.
گروه فلزات اساسی به ارزش سه هزار و 745 میلیارد ریال و فرآورده های نفتی به ارزش یک هزار و 182 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.
همچنین در رده چهارم معاملات امروز گروه تامین آب، برق و گاز با دادوستدی به ارزش یک هزار و 31 میلیارد ریال قرار گرفت و گروه کانی های فلزی نیز با معاملاتی به ارزش یک هزار و چهار میلیارد ریال، رده پنجم را از آن خود کرد.
** رکورد شکنی فرابورس
شاخص فرابورس (آیفکس) در معاملات امروز 53 پله رشد کرد و در جایگاه یک هزار و 527 واحدی قرار گرفت.
همچنین در بازار فرابورس، بیش از 794 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از پنج هزار و 127 میلیارد ریال داد و ستد شد.
در معاملات امروز نمادهای مارون (پتروشیمی مارون)، زاگرس (پتروشیمی زاگرس)، ذوب (ذوب آهن) و هرمز (فولاد هرمزگان جنوب) بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.
**جزئیات بسته ارزی جدید
هیات دولت در جلسه عصر یکشنبه به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری، سیاست های جدید پولی و مالی برای ساماندهی بازار ارز را بررسی و تصویب کرد.
عبدالناصر همتی یکشنبه شب در یک برنامه تلویزیونی، به تشریح جزئیات این مصوبه درباره سیاست های جدید ارزی پرداخت و گفت: با این مصوبه، عمق بازار ثانویه که پیش از این فقط 20 درصد صادرکنندگان غیرنفتی ارز خود را در آن عرضه می کردند، بیشتر می شود.
وی با اعلام اینکه از این پس صادرکنندگان بزرگ اعم از پتروشیمی ها، فولادی ها و فلزات رنگین نیز می توانند ارز حاصل از صادرات خود را براساس اصل «عرضه و تقاضا» در بازار ثانویه به واردکنندگان بفروشند، اظهار داشت: واردکنندگانی می توانند از این ارز استفاده کنند که ثبت سفارش آنها در وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده و این وزارتخانه واردات آن کالا اعم از مصرفی، واسطه ای یا سرمایه ای را برای کشور ضروری تشخیص داده باشد.
همتی درباره اینکه چه تضمینی وجود دارد که عرضه کنندگان، ارز خود را گران نفروشند یا در این بازار عرضه کنند، گفت: در دور نخست اجرای سیاست های ارزی (20 فروردین تا 14 مرداد) برخی صادرکنندگان بزرگ همچون پتروشیمی ها ارز خود را در این بازار نفروختند زیرا تصور می کردند می توانند با نرخ های بالاتر بفروشند اما باید بدانند براساس تعهدی که به بانک مرکزی داده اند، مابه التفاوت ایجاد شده را به خزانه واریز کنند.
وی از پتروشیمی، فلزات رنگین، فولاد، گاز و فرآورده های نفتی به عنوان عمده ترین اقلام صادرات غیرنفتی ایران نام برد و گفت: آزادسازی بازار ارز به معنی رهاسازی آن نیست؛ بانک مرکزی در نرخ ها دخالت نخواهد کرد اما در مواقع ضرورت می تواند از ارز پرقدرت خود برای مدیریت بازار استفاده کند یعنی همان سیستم بازار شناور مدیریت شده خواهد بود.
به گزارش ایرنا، رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: امیدواریم که در این بازار دخالت نکنیم تا بازار خودش به تعادل برسد؛ سیاست من صیانت از منابع بانک مرکزی است و انتظار می رود به دلیل عمق زیاد این بازار ثانویه، دیگر بازارها را نیز تحت تاثیر قرار دهد.
https://naghdineh.ir/page/36775/
لینک مطلب :
چاپ print version