تحریم‌ها تاثیر اندکی در مراودات منطقه‌ای دارند

تحریم‌ها تاثیر اندکی در مراودات منطقه‌ای دارند

نقدینه- سفیر سابق ایران در جمهوری آذربایجان گفت: در شرایط کنونی که هنوز تحریم‌ها عملیاتی نشده‌ و مانند تحریم‌های گذشته همه جانبه و با حمایت شورای امنیت نیستند و از سویی مذاکرات با اتحادیه اروپا همچنان ادامه دارد شاهد خروج لویک اویل روسیه از ایران هستیم.

به گزارش پایگاه خبری نقدینه، افشار سلیمانی ( تحلیل‌گر و دیپلمات پیشین ایران ) در مورد موضع شرکت‌های روسی با احیای تحریم‌های امریکا گفت: در سال‌های گذشته هم شرکت‌های نفت وگاز روسیه اعم لوک اویل، گاز پروم...قراردادهایی با ایران منعقد کرده و با اعمال تحریم‌ها علیه ایران، کشور را ترک کرده بودند.
وی اضافه کرد : در شرایط کنونی که تحریم‌ها عملیاتی نشده‌اند، مانند تحریم‌های گذشته همه جانبه و با حمایت شورای امنیت نیست و از سویی مذاکرات با اتحادیه اروپا ادامه دارد، شاهد خروج لویک اویل روسیه از ایران هستیم.
سلیمانی تصریح کرد: چون این شرکت ها مراودات و وابستگی تکنولوژیکی بالایی با شرکت‌های امریکایی دارند، بنابراین نمی‌توان چشم‌انداز مثبتی نسبت به همکاری با این شرکت‌ها متصور شد.
سفیر سابق ایران در جمهوری آذربایجان یادآور شد: براساس قانون ششم توسعه باید 200 میلیارد دلار در بخش نفت و گاز ایران سرمایه گذاری شود که طبق برآوردها هفتاد درصد آن باید از طریق شرکت‌های خارجی صورت بگیرد.
وی ادامه داد: همچنین ایران برای سی درصد باقی مانده باید از تکنولوژی و تجهیزات غربی استفاده کند که در صورت ایجاد مشکل همانند گذشته این تجهیزات با چندین برابر قیمت واقعی وارد ایران می‌شوند.
این تحلیل‌گر سیاسی با اشاره به حجم پایین مبادلات ایران و روسیه افزود: در اوج مراودات اقتصادی بین دو کشور که در دولت اصلاحات اتفاق افتاد، حجم مبادلات تقریبا به چهار میلیارد دلار رسید که رقم نسبتا پایینی محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: پایین بودن حجم مبادلات دو دلیل عمده دارد؛ عدم رغبت روسیه به گسترش همکاری‌های دوجانبه و نداشتن توان تکنولوژیکی روسیه جهت پوشش نیازهای ایران که باعث می‌شود تا مبادلات به سطح استراتژیک نزدیک نشود.
سلیمانی در مورد تاثیر سیاست همگرایی منطقه‌ای ایران و برگزاری نشست‌های چند جانبه در ماه‌های اخیر گفت: این اجلاس و نشست‌ها بیشتر جنبه رایزنی، مشورتی و تبادل نظرات دارد تا با رفع موانع و ایجاد تحرک در مناسبات گام هایی جهت گسترش مراودات برداشته شود.
وی ادامه داد: تا زمانی که این نشست‌ها به وادی عمل وارد و نتایج آن به صورت آمار و ارقام بیان نشود نمی‌توان نسبت به تاثیر آن در رفاه و ثبات منطقه امیدوار بود و بیشتر روابط اقتصادی کشورهای منطقه در قالب همکاری های دوجانبه صورت می گیرد که بیشتر در زمینه مبادلات برق است.
دیپلمات پیشین ایران با اشاره به حجم مبادلات ایران و کشورهای قفقاز گفت: حجم مبادلات ایران با کشورهای منطقه ارقام بالایی را شامل نمی‌شود؛ به طوری که این رقم برای ایران و روسیه تقریبا دو میلیارد دلار، ایران و آذربایجان 400 میلیون دلار، ایران و ارمنستان 350 میلیون دلار و ایران با گرجستان 100 میلیون دلار است.
به گزارش ایلنا، وی ادامه داد: این ارقام نشان می‌دهد که تحریم‌ها نمی‌توانند تاثیر قابل ملاحظه‌ای در حجم مبادلات داشته باشند و تنها اجازه ارتقاء این رقم به سطوح بالا را نمی‌دهد.
https://naghdineh.ir/page/35307/
لینک مطلب :
چاپ print version