ضرورت سواد بصری و داده ای در روابط عمومی شبکه ای جدید

سلیمی در سیزدهمین همایش روابط عمومی الکترونیک تشریح کرد:

ضرورت سواد بصری و داده ای در روابط عمومی شبکه ای جدید

نقدینه- مریم سلیمی دکترای علوم ارتباطات اجتماعی و پژوهشگر ارتباطی و تصویری در سیزدهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک با ارائه مقاله‌ای با عنوان «ضرورت سواد داده‌ای و بصری در روابط‌عمومی شبکه‌ای جدید» اظهارداشت: دو فضایی شدن ارتباطات اعم از فضای فیزیکی و مجازی ، فرصت‌ها و تهدیدهایی را ایجاد کرده که برای حضور موفق و اثرگذار در این حوزه فراگیری و تسلط بر انواع سوادهای بصری، رسانه‌ای، خبری، داده‌ای، اطلاعاتی، آماری، تحلیلی و… به یک ضرورت تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری نقدینه، وی بحث اول خود را به موضوع سواد بصری اختصاص داد و گفت: ضرورت آشنایی با مکانیزم حس بینایی در انسان، لزوم آشنایی با مبانی هنرهای تجسمی، ضرورت آشنایی با قوانین گشتالتی/ ادراک تصاویر، لزوم یافتن مهارت تشخیص تصاویر واقعی از جعلی، ضرورت آشنایی با انواع محتوای بصری و تولید آنها، لزوم آشنایی با تاکتیک‌ها و تکنیک‌های ارائه تصاویر، آشنایی با مکاتب هنری و چارچوب‌ها و اصول آنها به ویژه در آثار بصری، رعایت اخلاق در تولید آثار بصری و ضرورت کسب توانایی تجزیه و تحلیل آثار بصری از جمله بایدها در حوزه سواد بصری است.
این مدرس سواد بصری و دیتاژورنالیسم در تعریف سواد بصری گفت: در تعریف‌های گذشته سواد بصری به مهارت انسان در فهم و ترجمه تصویر گفته می‌شد، ولی بیشتر تعاریف جدید شامل عنصر درک یا تفسیر است که نشان می‌دهند سواد بصری فرآیند درک معنای محتوای بصری و همچنین طراحی، تولید و توزیع تصاویر را شامل می‌شود. به‌طور خلاصه، این تعاریف اولیه بر توانایی دستیابی، تحلیل، ارزیابی و انتقال اطلاعات به گونه‌های مختلف به‌عنوان مهمترین جنبه‌های سواد بصری تمرکز می‌کنند.
مولف کتاب سواد بصری ۱ (در حال انتشار) با ارائه یک نمودار درختی برای سواد بصری، به تشریح سه زیر گروه تفکر بصری، یادگیری بصری، ارتباطات/ بیان بصری اقدام کرد و یادآور شد تفکر بصری و یادگیری بصری باید برای ایجاد ارتباطات بصری روی دهند.
سلیمی که از اعضای تیم تألیف و سیاست‌گذاری کتاب تفکر و سواد رسانه‌ای پایه دهم آموزش و پرورش است به مرزهای مشترک سواد بصری و رسانه ای اشاره کرد.
مدرس دانشکده‌های هنر و ارتباطات دانشگاه سوره ضمن اشاره به قوانین اداراکی گشتالتی، اشاره به انواع محتوای بصری و یاد از تاکتیک‌ها و تکنیک‌های ارائه تصویر، بخش دوم بحث خود را به سواد داده‌ای اختصاص داد.
وی در تعریف سواد داده‌ای گفت: سواد داده‌ای در واقع قابلیت و توانایی خواندن، درک، ایجاد و تبادل داده‌ها به صورت اطلاعات است. تاکید سواد داده‌ای در واقع بر توانایی و قابلیت کار با داده و دیتا است. توانایی مدیریت انواع داده‌ها از جمله داده‌های بزرگ و نیز تلاش برای دسترسی، جمع‌آوری، پردازش، تغییر شکل، تبدیل، ارزیابی و استفاده از داده‌ها است.
سلیمی با یادآوری اینکه پژوهش‌های جدید از تمایل به سمت فراگیری کار با داده و بصری سازی آن حکایت دارد گفت: بصری شدن داده‌ها باورپذیری آنها را افزایش می‌دهد.
وی که تز دکترایش به موضوع دیتاژورنالیسم اختصاص دارد از روابط‌عمومی‌ها خواست تا قدم در حوزه دیتاژورنالیسم بگذارند و در ارائه تعریفی از دیتاژورنالیسم گفت: دیتاژورنالیسم نوعی روزنامه‌نگاری داده‌محور است که برای انجام آن به یاری ابزارهایی، فرآیندی همچون یافتن و گردآوری داده، پاکسازی، ساماندهی، بیان خبر به یاری یک روایت، تحلیل، تصویر سازی داده‌ها و انتشار داده‌ها طی می‌شود.
سلیمی با یادآوری جایگزینی تکنولوژی به جای برخی از عملکردهای روابط‌عمومی در آینده و نقش آفرینی بیشتر داده‌ها و الگوریتم‌ها در زندگی فردی و اجتماعی انسان، بر لزوم اشتراک‌گذاری مجموعه داده‌ها به همراه اسپردشیت‌ها و نیز دانستن اهمیت داده‌های مشتریان دانستن اهمیت داده‌های مشتریان و تلاش برای استفاده از آنها برای ارائه اطلاعات درستی از بازار تأکید کرد.
وی سخنان خود را با ارائه این پیشنهادها به پایان رساند: بازنگری در سرفصل‌های آموزشی در روابط‌عمومی، تلاش برای ارتقای سطح سواد مدیران و کارکنان روابط‌عمومی‌ها در حوزه های مختلف، ایجاد واحد ویژه داده‌ها و تولید محتواهای مبتنی بر داده ویژه رسانه‌ها، مدیران و…، تولید محتواهای مختلف بصری، نوشتاری، چند رسانه‌ای و… به مدد انواع سوادها، بهره‌گیری از انواع داده‌ها به ویژه داده‌های بزرگ در استخراج داده‌ها از روابط، عملکردها، رفتارها و… مشتریان، کارکنان و… و تجزیه و تحلیل آنها و در نهایت وارد کردن آنها در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم گیری‌های سازمانی و مدیریتی، ورود به عرصه دیتاژورنالیسم و تولید محتوای خبری مبتنی بر داده برای عرضه به رسانه‌ها، تلاش برای بصری سازی داده‌ها و یاری گرفتن از آنها در مسیر اطلاع‌رسانی، آموزش و… و معیار قرار گرفتن سطح سوادهای مختلف اعم از سواد بصری، خبری، رسانه‌ای، داده‌ای و…. مدیران و کارشناسان در زمان جذب و به کارگیری آنها .
https://naghdineh.ir/page/34627/
لینک مطلب :
چاپ print version