استقبال از صندوق یکم در مرز 300 هزار خانه اولی

رئیس اداره کل روابط عمومی بانک مسکن اعلام کرد

استقبال از صندوق یکم در مرز 300 هزار خانه اولی

نقدینه- رئیس اداره کل روابط عمومی بانک مسکن با اعلام آخرین آمار درباره عملکرد صندوق پس انداز مسکن یکم، از استقبال نزدیک به ۳۰۰هزار نفری توسط خانه اولی ها برای سپرده گذاری در این صندوق خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری نقدینه، مهدی احمدی اعلام کرد: بر اساس داده های رسمی که توسط اداره کل آمار و اطلاعات بانک مسکن استخراج شده است، از ابتدای تاسیس صندوق پس انداز مسکن یکم تا پایان بهمن 96 در مجموع 295 هزار و 817 نفر در این صندوق به امید دریافت تسهیلات ارزان قیمت خرید مسکن، سپرده گذاری کردهاند که در هر ماه متناسب با میزان پس انداز سپرده گذاران سال قبل و همچنین مدت زمان لازم برای طول دوره پس انداز، بخشی از ثبت نام کننده ها در صندوق یکم، با دریافت تسهیلات خود به عنوان تقاضای قطعی خرید مسکن وارد این بازار شده و صاحب خانه می شوند.
رئیس اداره کل روابط عمومی بانک مسکن، افزود: مجموع سپرده گذاری انجام شده توسط این تعداد سپرده گذار در صندوق یکم تا پایان بهمن امسال رقمی معادل 6 هزار و 54 میلیارد و 140 میلیون تومان است که این میزان پس انداز از سوی متقاضیان بالقوه خرید مسکن در این صندوق، یک رخداد مثبت در جهت هدایت هدفمند نقدینگی در اقتصاد و همچنین یک مدل متعارف جهانی برای تجهیز منابع مورد نیاز بخش مسکن و تقویت قدرت خریداران مسکن به حساب می آید.
احمدی درباره ویژگی صندوق پس انداز مسکن یکم، گفت: این صندوق به شکل قابل توجهی به منابع حاصل از پس انداز متقاضیان مسکن وابسته است و در عین حال از منابع بانکی برای رعایت تعادل منابع و مصارف صندوق نیز استفاده می شود. با این حال به دلیل آنکه تسهیلات خرید مسکن صندوق یکم با پس اندازهای میان مدت خانوارهای جامعه هدف – زوج های جوان خانه اولی- تامین اعتبار میشود، بخش مسکن بدون استفاده از پول پرقدرت بانک مرکزی (پول تورم زا)، در مسیر رونق قرار می-گیرد.
این مقام بانک مسکن، بخشی از رونق بوجود آمده در ماه های اخیر در بازار مسکن شهر تهران را مدیون عملکرد صندوق یکم در پرداخت تسهیلات و همچنین استقبال خانه اولی ها از تسهیلات این صندوق عنوان کرد.
در تهران طی ماه های اخیر 9 درصد از معاملات خرید مسکن توسط خانه ‌‌اولی هایی بود که از تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم استفاده کردند.
صندوق پس ‌‌انداز مسکن یکم خرداد ماه سال 94 تاسیس شد. در یک سال اول فعالیت این صندوق، 51 هزار نفر در آن سپرده گذاری کردند، در سال دوم -خرداد 95 تا خرداد 96- میزان استقبال خانه اولی‌‌ ها از ورود به این صندوق سه برابر شد بطوری که در این فاصله 150 هزار متقاضی تسهیلات یکم در این صندوق پس انداز اقدام به ثبت نام و سپردهگذاری کردند. طی ماه های اخیر نیز رشد سپرده گذاری و ثبت نامها در صندوق پس انداز مسکن یکم از شیب قابل ملاحظه ای برخوردار بوده است.
بطور متوسط طی ماه های اخیر حدود 20 هزار نفر در هر ماه در این صندوق در کل شهرهای کشور سپرده گذاری کرده اند که حدود 6 هزار نفر از آنها مربوط به تهران بوده است.
رئیس اداره کل روابط عمومی بانک مسکن درباره میزان استقبال از تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم در استانهای مختلف به هیبنا، گفت: بعد از استان تهران که رتبه اولین بیشترین سپرده گذاری از سوی خانه اولی ها در صندوق پس انداز مسکن یکم را در اختیار دارد، استان خراسان رضوی در رتبه دوم قرار دارد.
احمدی در این باره افزود: در تهران از ابتدای تاسیس صندوق یکم تا بهمن امسال، 87 هزار خانه اولی و متقاضی واجد شرایط در این صندوق اقدام به سپرده گذاری کردند که بالاترین استقبال و ثبت نام در مقایسه با سایر استان ها بوده است.
در استان خراسان رضوی به عنوان استان دارای رتبه دوم بیشترین استقبال خانه اولی ها از این صندوق، نزدیک به 22 هزار نفر سپرده گذاری کردهاند.
کمترین استقبال از صندوق یکم نیز مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ثبت نام یک هزار و 850 نفر در این صندوق بوده است.
یک علت استقبال کم از صندوق پس انداز مسکن یکم، می تواند قدرت پس انداز پایین خانوارها در شهرهای مختلف کشور باشد.
صندوق پس انداز مسکن در تهران و شهرهای مراکز استان، شهرهای بزرگ و همچنین شهرهای کوچک سه سطح مختلف تسهیلات خرید مسکن با مبالغ 80 میلیون، 60 و 40 میلیون تومان پرداخت می کند.
این سه سطح برای زوجین به ترتیب معادل 160 میلیون، 120 میلیون و 80 میلیون تومان است.
نرخ سود تسهیلات خرید مسکن یکم در شهرها 9.5 درصد و در بافت های فرسوده 8 درصد است.
در بافت های فرسوده همچنین شرط خانه اولی برای استفاده از تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم وجود ندارد
https://naghdineh.ir/page/33247/
لینک مطلب :
چاپ print version