تغییر استراتژی بورس بازان

مشارکت سهامداران خرد افزایش یافت

تغییر استراتژی بورس بازان

نقدینه- شاخص کل بورس در جریان معاملات روز دوشنبه در حالی با رشد ۱۴۲واحدی همراه شد که گروه خودرویی با چرخش توجه سرمایه‌گذاران در کانون معاملات قرار گرفت و بیشترین تاثیر را در افزایش نماگر بورس ایجاد کرد. در این شرایط بررسی روند تغییر مالکیت به ثبت رسیده نشان از آن دارد که مشارکت سهامداران خرد در بازار روز گذشته افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری نقدینه، البته هر چند برآیند جابه‌جا‌یی‌ها همچنان به سمت معامله‌گران حقوقی قرار داشت، اما خریدهای سهامداران حقیقی به ویژه در نمادهای خودرویی قابل‌توجه بود. به این ترتیب در نهایت روز گذشته ۷میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان نقدینگی از سبد سهامداران حقیقی به پرتفوی معامله‌گران حقوقی منتقل شد.
بررسی جزئیات تغییر مالکیت مزبور نشان می‌دهد که سهامداران خرد بازار در مجموع خرید بیش از ۷۷میلیارد تومانی را به ثبت رساندند که ۲۵میلیارد تومان از این رقم به خرید سهام گروه خودرویی تعلق داشت. در این میان خرید سهام پارس خودرو در صدر توجه معامله‌گران به ویژه حقیقی‌ها قرار گرفت. به این ترتیب ۹۵درصد از خریدهای روز گذشته در نماد «خپارس» به حقیقی‌ها تعلق داشت که با حجمی بالغ بر بیش از ۵/ ۸میلیارد تومان دنبال شد.
این روند در دیگر دو لیدر گروه خودرویی یعنی سایپا و ایران خودرو و نیز به ترتیب با خریدی معادل۶/ ۴میلیارد تومانی و ۴/ ۲‌میلیارد تومانی همراه شد. البته در کنار این موضوع شاهد فروش بخشی از سهام مزبور نیز توسط معامله‌گران حقیقی‌ بودیم. به این ترتیب خالص خرید سهامداران حقیقی در نماد «خپارس» به ۶/ ۳میلیارد تومان رسید.این فروش در «خساپا» با حجم بالاتری همراه شد. خرید سهامداران حقوقی در این نماد در نهایت موجب شد تا خالص خرید به سمت حقوقی‌ها چرخش پیدا کند.
به این ترتیب جابه‌جا‌یی ۲۳۴میلیون تومانی را در نماد «خساپا» و در مسیر حقیقی به حقوقی را شاهد بودیم.همچنین در نماد آهنگری تراکتورسازی نیز شاهد استقبال مناسبی از سوی حقوقی‌ها بودیم. به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در این نماد به حدود ۵/ ۲میلیارد تومان رسید.این در حالی است که خالص خرید‌های سهامداران حقیقی در نماد «خگستر» نیز به بیش از ۶۲۰میلیون تومان رسید. روندی مشابه در نمادهای زامیاد و سرمایه‌گذاری سایپا با حجمی بیش از ۵۰۰میلیون تومان دنبال شد.
گروه سیمانی نیز از دیگر صنایع مورد توجه سهامداران خرد بازار در جریان معاملات روز گذشته بود. در این روز خالص جابه‌جا‌یی‌های به ثبت رسیده در این گروه در حالی به بیش از ۹۰۰میلیون تومان رسید که بخش عمده‌ای از این رقم به خریدهای صورت گرفته در نماد سیمان کرمان تعلق داشت. به این ترتیب دیروز حدود یک میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران حقوقی «سکرما» به سبد سهامداران حقیقی آن منتقل شد.
«سکرما» که از ابتدای بهمن‌ماه سال جاری بازدهی بیش از ۱۰درصدی را نصیب سهامداران کرده، روز گذشته با رشد قیمتی معادل ۳درصد همراه شد.سیمان بهبهان نیز از دیگر نمادهای سیمانی مورد توجه سهامداران حقیقی در بازار دیروز بود. در حالی ۱۰۰درصد از خریدهای به ثبت رسیده در این نماد از سوی سهامداران خرد بازار صورت گرفت که در نهایت خالص خرید این گروه از سهامداران در نماد مزبور به ۶۵میلیون تومان رسید.گروه انبوه‌سازی نیز با محوریت نماد سخت آژند از دیگر صنایع مورد توجه حقیقی‌ها در بازار دیروز بود.
به این ترتیب گروه مزبور تغییر مالکیت بیش از ۹۰۰میلیون تومانی را در مسیر حقوقی به حقیقی تجربه کرد. همچنین در حالی حدود ۱۰۰درصد از خریدهای به ثبت رسیده در نماد «سکرما» نیز از سوی معامله‌گران خرد شکل گرفت که این امر سبب شد تا خالص خریدی معادل ۸۸۰میلیون تومان را در آن شاهد باشیم.
حقوقی‌ها به چه نمادهایی توجه نشان دادند
بررسی روند خرید و فروش‌های صورت گرفته از سوی معامله‌گران حقوقی نشان از آن دارد که این گروه بیشترین تمایل را به خرید سهام صنعت قند و شکر داشتند. به این ترتیب خالص خرید بیش از ۷میلیارد تومانی در گروه قندی به ثبت رسید که بخش عمده‌ای از این رقم به معاملات قند ثابت تعلق داشت؛ در این روز حدود ۷میلیارد و یکصد میلیون تومان نقدینگی از سبد سهامداران حقیقی «قثابت» به پرتفوی معامله‌گران حقوقی آن منتقل شد.
محصولات شیمیایی نیز از دیگر صنایع مورد توجه سهامداران عمده در بازار دیروز بود. در این روز بیش از ۳میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی حقیقی به حقوقی در صنعت مزبور جابه‌جا‌ شد که بخش عمده‌ای از این رقم به تغییر مالکیت نماد «پارسان» تعلق داشت؛ در این روز حقوقی‌های بازار با خریدهای پرحجم خود در نماد گسترش نفت و گاز پارسیان، حدود ۸۵درصد از خریدهای به ثبت رسیده در این نماد را به نفع خود داشتند. این امر سبب شد تا تغییر مالکیت بیش از ۱/ ۱میلیارد تومانی را از سبد سهامداران حقیقی «پارسان» به سمت پرتفوی معامله‌گران حقوقی آن شاهد باشیم.
فرآورده‌های نفتی و کانه‌های فلزی نیز از دیگر صنایعی بودند که با حجم مناسبی از خرید توسط سرمایه‌گذاران حقوقی همراه شدند. به این ترتیب خالص جابه‌جایی‌های صورت گرفته در هر کدام از این دو گروه به حدود یک میلیارد تومان رسید.در میان گروه پالایشی، بیشترین خرید حقوقی‌ها در دو نماد پالایش نفت تهران و پالایش نفت بندرعباس صورت گرفت.
بر این اساس خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «شتران» به بیش از ۶۰۰میلیون تومان رسید. این روند در نماد «شبندر» نیز با تغییر مالکیتی حدود ۵۰۰میلیون تومان دنبال شد.در گروه کانه‌های فلزی نیز بیشترین خرید را در نماد توسعه معادن و فلزات شاهد بودیم؛ در حالی «ومعادن» با نوسان قیمتی مثبت در محدوده یک درصدی روبه‌رو‌ شد که ۹۰درصد از خریدهای به ثبت رسیده در آن از جانب حقوقی‌های بازار بود.
این امر سبب شد تا بیش از ۸۰۰میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی حقیقی به حقوقی جابه‌جا‌ شود.تامین سرمایه امید نیز از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها در بازار روز دوشنبه بود. این نماد که از اواخر آذرماه سال جاری به بازار سهام وارد شده است، توانسته تا کنون ۵/ ۱۶درصد بازدهی را به ثبت رساند. روز گذشته نیز خالص خرید حقوقی‌ها در نماد مزبور به حدود ۶۰۰میلیون تومان رسید.
https://naghdineh.ir/page/32516/
لینک مطلب :
چاپ print version