مهار نرخ ارز همزمان با حذف ارز مسافرتی

مهار نرخ ارز همزمان با حذف ارز مسافرتی

نقدینه- در اولین روز معاملات دلار پس از حذف ارز مسافرتی و با گذشت ۱۱روز از اجرای نرخ سود بانکی آنچنان که سرمایه گذاران دلار تصور می‌کردند نرخ دلار افزایش نیافت.

به گزارش پایگاه خبری نقدینه، در اولین روز معاملات دلار پس از خبر حذف ارز مسافرتی و با گذشت ۱۱روز از اجرای نرخ سود بانکی آنچنان که سرمایه گذاران دلار تصور می‌کردند نرخ دلار افزایش نیافت و با نظارت درست بانک مرکزی قیمت این نوع ارز مهار شد.
در بازار معاملات دلار تحت تأثیر خبر سقوط قیمت جهانی طلا(اونس) که روز گذشته ٩دلار کاهش یافت، امروز نیز روند کاهشی به خود گرفت واز ١٢٣٧ به ١٢٢٤ دلار رسید و با کاهش ١٣ دلاری معاملات خود را آغاز خواهد کرد وبر همین اساس تاثیرات کاهشی قیمت جهانی طلا با افزایش قیمت دلار مواجه خواهد شد.
لازم بذکر است؛ سرمایه گذاران بازار دلار روز شنبه هفته جاری به دلیل ترس از بازار ارز و نظارت های سخت گیرانه بانک مرکزی و نیز روند افزایشی که اونس طلا داشت قیمت دلار را کمتر از ٣٩٠٠ تومان کارشناسی کرده بودند ولی با مقاومت در محدوده ٣٨٩٣ تومان دلار برگشت خورد و تا ٣٩٠٠ تومان بالا رفت.
دلایل افزایش دلار و چگونگی کنترل آن
یک کارشناس بازار ارز در گفت وگو با خبرنگار ایبِنا درباره دلایل افزایش نرخ ارز در بازار گفت: نرخ دلار به دلیل برخی از موارد سیاسی و سیاست‌ های پولی و بانکی طی دوهفته اخیر افزایش یافته است.
علیرضا کشاورز ادامه داد: از عوامل افزایش دلار را می توان کاهش نرخ سود بانکی نیز دانست، چون این امر سبب شده بسیاری از سرمایه گذارها پول های خود را از بانک ها خارج و در بازار سکه و ارز سرمایه گذاری کنند.
وی اظهارداشت: درگیرهای لفظی کره شمالی و آمریکا نیز در افزایش دلار بی تأثیر نبوده هرچند آزمایش‌های موشکی و اتمی کره شمالی چند روزی باعث افت قیمت سهام آسیا و کاهش قیمت دلار شد ولی سیاست جدید بانک مرکزی در خصوص حذف ارز مسافرتی و فروش آن با نرخ آزاد سبب شد قیمت دلار از ٣٨٨٥ تومان به ٣٩١٤ تومان افزایش یابد. البته در دو روز گذشته به دلیل کاهش اونس و کنترل بانک مرکزی و ترس دلالان از بازار، قیمت دلار از ٣٩١٤ به ٣٨٩٦ تومان کاهش پیدا کرد.
 وی در پاسخ به این پرسش که راهکارهای کاهش نرخ ارز در بازار چیست؟ تصریح کرد:اولین مرحله و گام به گام این است که باید از صرافی‌های دارای مجوز شروع کرد و ضمن اخذ تعهد سفت و سخت خرید و فروش های آنها را رصد و پیگیری کرد. چون متاسفانه شنیده می‌شود برخی از صراف‌های دارای مجوز کارمندانی را به استخدام در می آوردند که از دلالان بازار هستند و دلارهایی که از بانک مرکزی اخذ می کنند در بازار و اتاق معاملات بازار دلار به صورت امروز، فردایی معامله می کنند که این امر از نمونه های بسیار مهم و خطرناک افزایش نرخ دلار است. در این خصوص راهکارهای خوبی میشود ارائه و نرخ دلار را کنترل کرد.
این کارشناس بازار ارز در پایان گفت: دومین مرحله و گام استفاده از نمایندگانی از بانکهایی که مجوز فروش دلار را دارند، است این نمایندگان یا افراد باید در زمینه خرید و فروش دلار بسیار باتجربه، مفید و دلسوز کشور باشند که بتوانند در بازار دلالی دلار خرید و فروش انجام دهند و کنترل بازار را بدست گرفته و جایگزینی برای صرافی های داری مجوز باشند.
https://naghdineh.ir/page/28450/
لینک مطلب :
چاپ print version