مهم‌ترین چالش‌های فین‌تک ایران در سال 96

مهم‌ترین چالش‌های فین‌تک ایران در سال 96

نقدینه- مهم‌ترین چالش صنعت بانکداری و پرداخت در سال ۹۶چیست؟ این سؤالی بود که راه پرداخت در حاشیۀ همایش و نمایشگاه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت از حدود صد نفر از فعالان صنعت پرسید. طی این سال‌ها البته هیچ صبحی را به شب نرساندیم مگر با مطالعه یا مرور مطالبی دربارۀ چالش‌های صنعت بانکداری و پرداخت کشور در رسانه‌ها و شبکه‌های پیام‌رسان، اما همۀ این مطالب به‌صورت پراکنده و موردی به چالش‌ها پرداخته‌اند و جایی ندیدیم دربارۀ چالش‌های این صنعت، نظرسنجی و نتایج آن دسته‌بندی شود.

به گزارش پایگاه خبری نقدینه، گرچه کار پژوهشی باید روش‌مند انجام شود و ما ادعا نداریم که کارمان کاملاً علمی است، بااین‌حال تصور می‌کنیم این حرکت می‌تواند تأثیر مثبتی در شناخت نقاط ضعف صنعت بانکداری و رساندن صداهای فعالان مختلف این حوزه به تصمیم‌گیران باشد.
فعالان صنعت در این مصاحبه‌ها به ۱۷چالش صنعت اشاره کردند که «نظارت و قانون‌گذاری»، «فناوری‌های نوین»، «کارمزد» و «بین‌المللی شدن» به ترتیب با ۲۱، ۲۰، ۱۹و ۱۷بار تکرار بیشترین سهم را در چالش‌های سال آینده صنعت به خود اختصاص دادند.
سعی کردیم دقیق‌ترین دسته‌بندی را داشته باشیم و البته نکاتی در این دسته‌بندی وجود دارد. به‌عنوان‌مثال در مورد «نظارت و قانون‌گذاری» علاوه بر «تدوین مقررات» دغدغه «باز بودن فضا برای فعالیت شرکت‌ها و بانک‌ها» هم وجود دارد.
در مورد چالش «بین‌المللی شدن» نیز مصاحبه‌شونده‌ها دو دغدغه داشتند یکی «آماده نبودن برای ورود به فضای بین‌المللی» و دیگری «تسهیل تبادل اطلاعات و تعامل با جهان»، بااین‌حال برای اجتناب از زیادشدن تعداد چالش‌ها راهی نبود جز دسته‌بندی کلی آن‌ها.
در ادامه می‌توانید اظهارات مصاحبه‌شونده‌ها را به تفکیک افراد مطالعه کنید. بااین‌حال برای اینکه تصویری کلی از چالش‌های موجود داشته باشیم، در این بخش نمودارهایی ترسیم کردیم. در سه نمودار به بررسی آنچه فعالان صنعت بانکداری الکترونیکی و پرداخت درباره چالش‌های این صنعت در سال ۹۶گفته‌اند پرداختیم. نمودار (۱) سهم هر کدام از چالش‌ها را نشان می‌دهد، در نمودار (۲) فراوانی حوزه فعالیت مصاحبه‌شونده‌ها ترسیم‌شده است که با توجه به محل خدمت هر فرد شش دسته سخت‌افزار، نرم‌افزار، پرداخت، بانک، استارت‌آپ و سایر در نظر گرفته شد در این دسته‌بندی به‌عنوان‌مثال منظور از «سخت‌افزار»، فعالیت در شرکت سخت‌افزاری و یا منظور از «پرداخت»، فعالیت در یکی از شرکت‌های پرداخت است. دسته سایر نیز شامل کسانی است که یا در حال حاضر در شرکت خاصی فعالیت ندارند و یا در سایر حوزه‌ها حضور دارند. از این نمودار پیداست بیشترین مشارکت‌کننده‌ها در مصاحبه‌ها، فعالان در شرکت‌های نرم‌افزاری هستند.
عبدالحمید منصوری؛ مدیرعامل شرکت TLS:
اگر بانکداری را به دو قسمت پرداخت، دادوستدها و افتتاح حساب و اخذ و پرداخت تسهیلات تقسیم کنیم؛ ما در نظام پرداخت به نقطه قابل قبولی در سطح کشور خودمان رسیده‌ایم ولی استانداردهای ما با استانداردهای بین‌المللی متفاوت شده است؛ اما ضریب نفوذپذیری ما خوب شده است و خوب هم عمل کرده‌ایم. سال ۹۶ما تعاملی با خارج از کشور خواهیم داشت و زمانی که می‌خواهیم به چرخه جهانی متصل شویم، مجبور به رعایت استانداردهای بین‌المللی خواهیم بود. از طرف دیگر، باید ببینیم که چرا در سایر قسمت‌ها مانند افتتاح حساب به‌طور غیرحضوری موفق نبودیم. به عقیده من سال ۹۶ما باید به دنبال قانون بانکداری مجازی باشیم.
نصرالله جهانگرد؛ معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:
شبکه‌های اجتماعی که در وب ۳.۰معنا می‌یابند، می‌توانند چالش سال ۹۶برای صنعت باشند، چراکه در لایه‌های بالاسری کل ارتباطات و سرویس‌ها نشسته‌اند. ما کم‌کم در شبکه‌های اجتماعی بدون استفاده از کارت و ابزارهای پولی سنتی امکان پرداخت پیدا می‌کنیم. شبکه بانکی ایران باید بیاید برای چنین ساختاری خود را قانون‌گذاری کند. رگلاتور در ساختار بانکی برای سرویس‌های پرداخت مثل پی‌پل عقب است. ازنظر زیرساخت فنی مشکلی نداریم و بیشتر همان قانون‌گذاری است که مشکل دارد که بخش مهمی از آن در حوزه فرآیندهای پولی و محتوای پولی‌اش مربوط به بانک مرکزی و در بخش تلکام قانون‌گذاری مربوط به حوزه تلکام است. پرداخت موبایلی، ابزار پرداخت است چه در مدل بانکداری سنتی و چه جدید با ترکیب هویت، حساب، موبایل و شبکه‌های اجتماعی شما می‌توانید کار پرداخت انجام دهید و بنابراین حوزه جدیدی به وجود می‌آید. در مورد nfc در سال ۹۶فشار تقاضای بازار بر مجموعه تصمیم‌گیری‌ها بیشتر از گذشته خواهد شد و درواقع بازار و مردم جلوتر از رگلاتورها در ایران حرکت می‌کنند و تقاضا دارند، در نتیجه باید رگلاتورها، بانک مرکزی، وزارت ارتباطات و شرکت‌های اپراتوری خودشان را برای پرش‌های بزرگ و تغییر در تفکر آماده کنند.
مرتضی ترک تبریزی؛ معاون فناوری اطلاعات بانک ملت:
نحوه استفاده از فین‌تک‌ها برای ارائه محصولات موردپسند مشتری به‌صورت چابک چالش مهمی است. بخشی از فناوری اطلاعات، فناوری اطلاعاتی است که کارهای اصلی بانک‌ها را انجام می‌دهد و این فناوری اطلاعات به دلیل بزرگ بودن که حجم عملیات اصلی بانک‌ها را انجام می‌دهد، شاید آن سرعت و چابکی را نداشته باشد، باید در کنار این بخش فناوری اطلاعات، بخش‌های کوچک‌تری که اسمش اکنون فین‌تک یا استارت‌آپ است، ایجاد شود و از آن‌ها پشتیبانی کنیم تا در کنار ما رشد کنند و محصولات جدید، چابک و با سرعت بسازند و تحویل مشتری دهند. به نظر من بانک‌ها در سال‌های اخیر توانسته‌اند یک TPS خوبی داشته باشند که هم سرعت دارد و هم سرویس‌های اصیلی را به مشتری بدهد؛ اما این‌که از این دیتا چطور استفاده کنیم و چطور بتوانیم محصول بسازیم، کاری است که از این به بعد فین‌تک‌ها و شرکت‌های چابک می‌توانند انجام دهند.
محمدرضا محمودیان؛ معاون شرکت هولدینگ هوشمند سپهر وابسته به بانک صادرات:
اصلی‌ترین چالش سال آیندۀ ما، تنظیم مقررات جدید خصوصاً در حوزه تعاملات مالی میان اعضا و شرکت‌ها و بانک‌های مؤثر در حوزه پرداخت الکترونیک و تنظیم مقررات جدید در حوزه کارمزدها و مدل‌های تعاملی مالی این حوزه است. اگر دست‌اندرکاران حوزه پرداخت بتوانند این موضوع را ساماندهی کنند، قدم بزرگی برای ساماندهی بازار و رشد بیشتر این حوزه برداشته خواهد شد.
محمد گرکانی‌نژاد؛ مشاور پرداخت الکترونیک در معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی:
صنعت پرداخت ما در سال‌های اخیر در دو بعد چالش داشته است؛ یکی این‌که فناوری‌های نوین را دنبال و خود را منطبق با این فناوری‌ها کند. علاوه بر این بخشی از این چالش هم به ساختار درآمد برای این برمی‌گردد. این شرکت‌ها از لحاظ ساختار درآمدی باید موقعیتی برای خودشان درست کنند که بتوانند به این درآمدها اتکا کنند و بر اساس این درآمد برای آینده برنامه‌ریزی داشته باشند. پس این دو چالش به‌نوعی به همدیگر نیز مربوط می‌شوند و تقاطع جدی دارند. اگر شرکت‌ها به درآمدهایشان توجه نداشته باشند، نمی‌توانند نوآوری و سرویس‌های جدید داشته باشند و به‌این‌ترتیب از بازار حذف می‌شوند.
محمد مظاهری؛ مدیرعامل شرکت توسن تکنو:
پیش‌بینی تصمیمات بانک مرکزی به‌عنوان رگولاتور، سخت‌ترین و پرچالش‌ترین موضوعی است که در صنعت با آن مواجه هستیم. به‌عنوان‌مثال، در شرکت‌های پرداخت ما نمی‌دانیم که وضعیت کارمزد و مدل کسب‌وکاری چه می‌شود یا در خصوص پرداخت‌های فرامرزی و کارت‌های بین‌المللی، دیدی نداریم. احساس می‌کنم که فاصله‌ای میان شرکت‌ها و بازیگران این صنعت و بانک مرکزی برای این تصمیم‌گیری‌ها وجود دارد که باعث می‌شود ندانیم و نتوانیم تصمیم‌گیری کنیم. درواقع رگولاتوری و نحوه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی‌اش و به اشتراک‌گذاری این فرآیند تصمیم‌سازی با تمام بازیگران صنعت، چالش بسیار مهمی است، چراکه بیشتر در پشت درهای بسته تصمیمات گرفته می‌شود و بعضاً تبعات تصمیمات هم بر کل صنعت تأثیرگذار است.
مسعود مرتضوی؛ مدیرعامل شرکت پویا:
بزرگ‌ترین چالشی که ما برای آینده نزدیک در سیستم پرداخت داریم، بالا بردن استاندارد امنیت چرخه پرداخت ایران است. در همین چرخه پرداختی که وجود دارد، تعدادی حلقه به‌ هم ‌پیوسته‌اند تا چرخه پرداخت کامل شود. اگر هر کدام از این حلقه‌ها ضعیف شود، تمام قدرت زنجیر وابسته به قدرت آن تک حلقه می‌شود. اگر ما نتوانیم در سیستم پرداختمان، استاندارد کسانی را که در حوزه امنیت درگیر هستند، به سطح معقولی برسانیم و نظارت بر آن استاندارد نداشته باشیم، مطمئناً آسیب‌های زیادی به چرخه پرداخت ایران وارد می‌شود.

مسعود آراسته؛ مدیرعامل شرکت حصین:
چالش و دغدغه ما، فعالان این صنعت، حبابی است که در این فضا ایجاد شده است و در این فضا خیلی از نیروهای انسانی ما که بزرگ‌ترین سرمایه‌مان هستند نیز درگیر کسب‌وکارهایی شده‌اند که شاید چند سال بعد شکستشان مشخص می‌شود و آن زمان دیگر پوشش دادن کار سختی است. علاوه بر این، سرمایه‌هایی که در کشور وجود دارد، خیلی درگیر این فضا نمی‌شوند. مجموعه‌ای را راه می‌اندازند که بعضاً ممکن است باعث ورود حباب شود و شکست بخورند و استارت‌آپ‌های ارزشمند ما که ممکن است رشد بزرگی هم بکنند ناخودآگاه دچار فضای کمبود سرمایه و عدم رشد کافی در این فضا شوند.
امیرحسین فتاحی؛ مدیرعامل شرکت ایران ارقام:
در دنیا در سیستم کارت و پرداخت، بانک‌ها رفتارهای مشتری‌مدارانه حرفه‌ای را پیاده کرده‌اند. آن‌ها کاملاً مشتریانشان را مدیریت و رفتار مالی‌اش را بررسی می‌کنند. اگر رفتارش خارج از رفتار معمول باشد، به‌عنوان یک رفتار سیاسی در جهت کنترل تقلب، بعد از دادن هشدار، اجازه تقلب و سوءاستفاده از کارت را نمی‌دهد و یا ریسک سوءاستفاده را کاهش می‌دهد. این رفتار در صنعت بانکی ما وجود ندارد. در خصوص هرگونه سوءاستفاده از کارت یا سپرده در بانکداری الکترونیکی یا سیستم پرداخت، مشتری سروکارش با پلیس است، درصورتی‌که در دنیا مشتری سراغ پلیس نمی‌رود. در این خصوص ما نباید فقط از بانک مرکزی انتظار داشته باشیم.
https://naghdineh.ir/page/26604/
لینک مطلب :
چاپ print version