لیزینگ ها می توانند بخش مسکن را از رکود خارج کنند

رئیس هیات مدیره انجمن ملی لیزینگ ایران:

لیزینگ ها می توانند بخش مسکن را از رکود خارج کنند

نقدینه- رئیس هیات مدیره انجمن ملی لیزینگ ایران از برنامه بهره گیری از لیزینگ فرامرزی در كشور خبر داد و گفت: در صورتی كه لیزینگ ها بتوانند واحدهای مسكونی را تامین مالی كنند این بخش از ركود خارج می شود.

به گزارش پایگاه خبری نقدینه،حمید ابدالی در نشست خبری افزود: پرونده لیزینگ مسكن همچنان روی میز شورای پول و اعتبار است.

وی ادامه داد: بسته لیزینگ مسكن با همكاری وزارت راه و شهرسازی آماده و از سوی كانون لیزینگ ایران به بانك مركزی ارسال شد و اكنون در شورای پول و اعتبار در نوبت رسیدگی قرار دارد. به گزارش ایرنا در پی انحلال كانون لیزینگ ایران و انجمن لیزینگ ایران، از بیست و پنجم اسفندماه 1394 انجمن مالی لیزینگ ایران تشكیل شد.ابدالی در همین پیوند گفت: راه اندازی لیزینگ ها از سال 1380 با رونق خصوصی سازی و رقابتی شدن بنگاه های تولیدی توسط خودروسازان و بانك ها ارتقا یافت اما در نهایت در سال 1394 پیرو ماده 5 قانون بهبود فضای كسب و كار، اتاق بازرگانی مامور ساماندهی این نهادها شد و بر همین اساس انجمن ملی لیزینگ ایران در بیست و پنجم اسفندماه پارسال تشكیل شد.به گفته وی، این انجمن اكنون دارای 27 عضو است و همه شركت های لیزینگ عضو این انجمن مجوز فعالیت از بانك مركزی را دارند.وی اضافه كرد: این امكان وجود دارد كه در آینده چهار یا پنج شركت به اعضای انجمن افزوده شود.

لیزینگ فرامرزی

ابدالی گفت: انجمن ملی لیزینگ ایران به دنبال ایجاد لیزینگ فرامرزی است تا بتواند از پتانسیل سایر كشورها در صنعت لیزینگ كشور بهره مند شود.به گفته وی، تاكنون یك شركت چینی با بانك سپه مذاكراتی داشته و همچنین ایجاد لیزینگ سندیكایی با مشاركت چند شركت و خارجی ها نیز در نظر است.وی تاكید كرد اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی می تواند ارتباط لیزینگ ها با كشورهای دیگر ساماندهی كند تا استفاده از تجارت سایر كشورها امكانپذیر شود.

فعالیت لیزینگ هایی كه نام آنها در تارنمای بانك مركزی درج نشده، غیرقانونی است

رئیس هیات مدیره انجمن ملی لیزینگ ایران تاكید كرد صنعت لیزینگ در ایران مغفول واقع شده و لازم است مشكلات صنعت لیزینگ مانند مالیات بر ارزش افزوده، نرخ سود، معوقات و... رفع شود.به گفته وی، در چند سال گذشته بسیاری از لیزینگ ها خود را با قوانین این بانك مطابقت دادند اما شركت هایی كه سرمایه مدنظر بانك مركزی را تامین نكردند، از این صنعت كنار رفتند یا اینكه خود را به عنوان كارگزار معرفی كردند.ابدالی ادامه داد: اكنون مالیات بر ارزش افزوده به عنوان یك مالیات مضاعف از لیزینگ ها گرفته می شود كه این موضوع توان مالی لیزینگ ها را كاهش می دهد؛ در حالی كه لیزینگ ها به عنوان یك نهاد مالی كار واسطه گری انجام می دهند و دلیلی ندارد مصرف كننده نهایی كه از لیزینگ اعتبار می گیرد، مالیات ارزش افزوده بپردازد اما با وجود این، هزینه مالی لیزینگ از سوی سازمان مالیاتی رد می شود. وی افزود: از سوی دیگر قانون، حمایت موثری از لیزینگ ها در بخش معوقات انجام نمی دهد و این باعث شده است لیزینگ ها با مشكل معوقات روبرو شوند كه توان مالی آنها را كاهش می دهد. به گفته ابدالی، مشكل اخذ مطالبات معوق به میزانی است از 27 شركت لیزینگ عضو انجمن، فقط هفت شركت فعالیت دارند و بقیه بیشتر به دنبال وصول مطالبات خود می گردند.

نرخ سود لیزینگ ها رقابتی شود

رئیس هیات مدیره انجمن ملی لیزینگ ایران نرخ سود 21 درصد شركت های لیزینگی را «ناهمخوان با نرخ سود بانك ها» دانست و اضافه كرد: نرخ سودی كه لیزینگ ها از وام گیرندگان می گیرند، با نرخ تامین مالی سایر نهادها متعادل نیست و باید نرخ سود لیزینگ ها رقابتی شود. لیزینگ هایی موفق ترند كه با نرخ متعادل تری، پول در اختیار آخرین مصرف كننده قرار دهند. وی محدودیت عقود به دو عقد اجاره به شرط تملیك و فروش اقساطی را از دیگر مشكلات صنعت لیزینگ برشمرد و افزود: فعال سازی لیزینگ های هواپیمایی، كشتیرانی و حمل و نقل نیز باید مورد توجه باشد. به گزارش ایرنا، لیزینگ (leasing) نوعی اجاره اعتباری است؛ یعنی مجموعه‌ای از فعالیت‌های اعتباری تخصصی از نوع اجاره كه در قراردادی بین دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی (شركت و سازمان)، بهره‌برداری از یك كالا یا منفعت كالای سرمایه‌ای (یا مصرفی بادوام)، واگذار می‌شود.روش لیزینگ، مجموعه ای از مبادلات اقتصادی مشتمل بر خرید، اجاره و سرانجام فروش (تملیك) را دربرمی گیرد.

 

https://naghdineh.ir/page/15165/
لینک مطلب :
چاپ print version