برجام و روحانی بورس را بالا کشیدند

نقدینه از وضعیت امروز بورس گزارش می دهد

برجام و روحانی بورس را بالا کشیدند

نقدینه- پس از مدت ها افت مداوم و پیوسته شاخص سهام در بورس اوراق بهادار، بالاخره تصویب برجام در مجلس و سخنان رئیس جمهور در شب گذشته تاثیرات مثبتی بر معاملات سهام داشت.

به گزارش پایگاه خبری نقدینه، امروز در پایان معاملات سهام شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز چهارشنبه 22 مهرماه 94 با افزایش 538 واحدی به رقم 61 هزار و 973 واحد رسید.

کارشناسان این افزایش قابل توجه شاخص را ناشی از اتفاقات هفته اخیر در فضای سیاسی کشور دانسته و معتقدند تصویب برجام در مجلس بالاخره بورس را هم دچار تکانه های مثبت کرده است. ضمن این که سخنان امید بخش رئیس جمهور هم درایجاد فضای مثبت در بازار سهام بی تاثیر نبود.

بررسی فعالیت سهامداران جز در هفته گذشته نشان می دهد که تعداد سهامدارانی که برای خرید و فروش سهام به تالار بورس رفت و آمد کرده اند، بیشتر شده و به نوعی تحرکات مثبتی در بورس اتفاق افتاده است.

در واقع به نظر می رسد رکود و رخوتی که مدت ها بر سر بازار سرمایه سایه افکنده بود، در حال گذر است و این بارقه امید در میان سهامداران ایجاد شده که شاید روزهای بهتری در آینده بورس و سهام باشد.

در مبادلات سهام در آخرین روز هفته جاری، شاخص قیمتی وزنی نیز در پایان معاملات امروز با 211 واحد افزایش به عدد 24 هزار و 276 واحد دست یافت.همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 925 واحدی عدد 68 هزار و 885 واحد را تجربه کرد.

شاخص بازار اول اما با 536 واحد افزایش به رقم 43 هزار و 89 واحد دست یافت و شاخص بازار دوم با افزایش 278 واحدی به رقم 137 هزار و 147 واحد ایستاد و شاخص کل فرابورس در پایان معاملات امروز این بازار با رشد 14 واحدی رقم 701 واحد را تجربه کرد.

امروز در مجموع ارزش کل معاملات بورس تهران به بیش از 75 میلیارد و 364 میلیون تومان رسید که ناشی از دست به دست شدن 465 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 39 هزار و 634 نوبت خرید و فروش بود.

امروز نماد معاملاتی 3 شرکت هلدینگ گسترش نفت و گاز پارسیان با 126 واحد، بانک ملت با 46 واحد و بانک تجارت با 45 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را در برآورد شاخص کل بورس داشتند.

همچنین نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی مبین با 5 واحد و شرکت‌های چادرملو و گل‌گهر هر یک تا 4 واحد بیشترین تاثیر منفی را در برآورد شاخص گذاشتند.

بنابریان گزارش نماد معاملاتی شرکت‌های گسترش نفت و گاز پارسیان، حق تقدم خرید سهام بیمه کارآفرین، بیمه نوین، از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در عین حال نماد معاملاتی شرکت‌های ایران خودرو دیزل، شهد متوقف شده و نماد معاملاتی اوراق مشارکت شهرداری مشهد نیز امروز در فرابورس پس از پرداخت سود علی‌الحساب 3 ماهه این اوراق دوباره آماده انجام معامله شد.

وضعیت گروه ها در معاملات امروز

در این معاملات، سهام شرکت های گروه های بانکی، بیمه ای و سرمایه گذاری اکثرا در وضعیتی متعادل و مثبت دنبال شدند و در این بین نمادهای وسینا، وگردش، وانصار، وسپه و اعتلا از اقبال بیشتری برخوردار بودند. 

در گروه های ماشین آلات، تجهیزاتی و برقی، نمادهای بکام، فاذر، رمپنا، رتکو، تکشا، تکمبا، وتوشه، لابسا و لخزر مثبت و صف خرید و بقیه اکثرا متعادل و منفی دنبال شدند که در این بین معاملات پرحجم نمادهای فاذر و بکام و همچنین جابجایی و معامله بلوک نماد رمپنا نمایان تر بود و سبب رشد 29 واحدی شاخص کل شد.

در گروه پتروشیمی نمادهای زاگرس، کرمانشا و شسینا صف خرید شد و بقیه هم گروهی ها اکثرا مثبت به کار خود پایان دادند. گروه پالایشگاهی بعد از شروعی متعادل اکثرا منفی شدند اما در اواخر بازار با افزایش تقاضا مواجه شدند و در نهایت متعادل و مثبت به کار خود پایان دادن که در این بین نماد ونفت از اقبال بیشتری برخوردار بود همچنین نماد شپارس با توجه به تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم و نماد شبهرن جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده به منظور انتخاب اعضای هیات مدیره، متوقف شدند.

گروه های فلزی و معدنی، بعد از شروعی مثبت اکثرا متعادل و منفی به کار خو پایان دادند که در این بین اکثر نمادهای گروه روی با توجه به قرار داشتن در سطوح مقاومتی با عرضه های فروشندگان و عقب نشینی خریداران، معاملات منفی را تجربه نموند. گروه سنگ آهنی نیز همچنان منفی دنبال شدند. در بازارهای بین المللی احتمال انتشار اخبار منفی اقتصاد کشور چین سبب افت اکثر قیمت فلزات پایه و رشد اندک قیمت های نفت شد.

گروه های ساختمانی و سیمانی بعد از شروعی متعادل در اواخر بازار با جهش قیمتی اکثرا مثبت و صف خرید شدند. نماد کرمان جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه نوبت دوم صاحبان سهام همراه صف خرید متوقف شد.

گروه های قندی و غذایی اکثرا شروعی مثبت همراه با رشد قیمتی را تجربه نمودند اما در نهایت منفی به کار خود پایان دادند. صف خرید سهم تازه وارد کتوکا یک روز نیز دوام نداشت و با عرضه صف متعادل شد تا سریال عرضه اولیه های کوچک و کم فروغ همچنان ادامه داشته باشد. با توجه به کوچک بودن سهم و صف خرید برخی هم گروهی ها همچون کفپارس، می تواند مورد توجه نوسانگیرها قرار گیرد و رشد قیمتی را تجربه نماید. گروه دارویی نیز مثبت دنبال شدند که در این بین نمادهای پرپتانسیلی همانند دزهراوی، درازک و دسبحا از اقبال کمتری برخوردار بودند. در این گروه معاملات مثبت و پرحجم نماد والبر نمایان تر بود.

گروه های خودرویی و حمل و نقل طبق انتظار کم حجم اما مثبت شروع شدند اما در اواخر بازار و با تصویب جزییات طرح برجام افزایش تقاضا در کل بازار محسوس بود و اکثر گروه ها و نمادها بخصوص گروه های مذکور با رشد قیمتی و صف خرید به کار خود پایان دادند.

https://naghdineh.ir/page/10426/
لینک مطلب :
چاپ print version